۰ نفر

دلالان به ترشی هم رحم نمی‌کنند

۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۶:۴۴
کد خبر: 145099
دلالان به ترشی هم رحم نمی‌کنند

از نیمه شهریور که عبور می‌کنی عطر پاییز بیشتر از قبل به مشام می‌رسد، باید بدانی که از این پس روزها کوتاه‌تر و سردتر هستند و هوا زود تاریک می‌شود. باید به‌خاطر بسپاری که سردی هوا تنوع غذایی و میوه‌ها و صیفی‌جات را کمتر می‌کند،

هر چند دیگر این روزها نباید مانند روزگاری که مادربزرگان نگران آذوقه خانواده بودند، نگران باشی چون زندگی ماشینی شده و همه چیز به وفور در دسترس است. فریزر و مایکروفر هم کار را راحت کرده است. هر چند شرایط زندگی به نحوی پیش رفته که دیگر نیازی نیست دلواپس تامین خورد و خوراک خانواده مانند مادربزرگ و پدربزرگ‌ها باشیم اما هنوز هم دوست داریم با نزدیک شدن به روزهای سرد پاییز و زمستان بساط تهیه ترشی را پهن کنیم تا شاید باور کنیم که پاییز شده و هوا رو به سردی رفته است. از بازار تجریش که عبور می‌کنی، ناخودآگاه نگاهت به سمت مغازه‌هایی که مملو از ترشی‌های رنگارنگ و خوش‌طعم است کشیده می‌شود؛ انواع ترشی و شور و خوراکی‌هایی که حتی با تماشای آنها سرشار از حس لذت می‌شوی و زندگی اما اگر کمی مقتصد باشی و بخواهی دخل و خرجت را با هم جور کنی حتما ترجیح می‌دهی یا قید نفست را بزنی و یا اینکه باید یک کدبانو در منزل به کمکت بیاید تا بتوانی از این خوراکی زمستانی بهره‌مند شوی آن هم با هزینه کمتر.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صمت ، صاحب یکی از این ترشی‌فروشی‌ها درباره قیمت ترشی و شورهایی که حداقل ۱۵هزار تومان و حداکثر ۲۴هزار تومان است، می‌گوید: قیمت‌های ما کاملا منطقی است و با حاشیه سود منصفانه آن را عرضه می‌کنیم. ترشی‌های ما هرچند به صورت عمده تهیه می‌شود اما رعایت مسائل بهداشتی و استفاده نکردن از مواد غیرمجاز موجب شده تا قیمت‌های ما کمی از پایین شهر و یا مغازه‌هایی که این خوراکی‌ها را به صورت غیرمجاز و بدون رعایت مسائل بهداشتی تهیه و توزیع می‌کنند، متفاوت باشد. خانم جوانی که ظرفی کوچک از ترشی مخلوط را تهیه کرده و هنوز طعم ترشی‌هایی را که در مغازه تست کرده، در دهانش حس می‌کند، می‌گوید: قیمتش کمی گران است اما دلم ترشی می‌خواست. هر وقت از این بازارچه عبور می‌کنم، ناخودآگاه پایم به سمت این مغازه‌ها کشیده می‌شود.

برای خریدن همین یک ظرف کوچک ترشی حدود ۸هزار تومان هزینه کردم اما به نظرم می‌ارزید چون من نه وقت درست کردن ترشی دارم و نه حوصله آن را. در ضمن فکر می‌کنم اگر بخواهم ترشی درست کنم، با توجه به قیمت اقلام مصرفی در تهیه ترشی باید بیشتر از اینها هزینه کنم. البته خوب می‌دانم که این ترشی هر چند که اسمش خانگی است اما به هیچ عنوان شبیه ترشی‌های مادرم و مادربزرگم نیست و از سلامت کامل آن هم اطمینان ندارم.

یک ظرف ترشی چند؟

در آستانه فصول سرد سال تمایل به تهیه ترشی در میان مردم افزایش پیدا می‌کند اما این روزها با توجه به زندگی شهرنشینی و شاغل شدن زنان جامعه شاید کمتر فرصت و یا تمایلی برای تهیه ترشی وجود داشته باشد که این امر موجب می‌شود تا برخی از زنان خانه‌دار این فرصت را مغتنم شمرده و اقدام به تهیه ترشی و فروش آن به زنان شاغل کنند بنابراین خرید ترشی خانگی از آشناها و یا مغازه‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند. قیمت هر کیلو ترشی در بازار ارزان‌تر از نرخ این کالا در نقاط مختلف شهر است اما باید برای خرید ترشی حداقل کیلویی ۴۲۰۰ تومان و حداکثر ۸۹۰۰ تومان در بازار پول پرداخت کنید.

در حال حاضر قیمت عرضه هر کیلو ترشی آلبالو ۵۵۰۰ تومان، ترشی ازگیل ۴۲۰۰ تومان، ترشی انبه ۷۸۰۰ تومان، ترشی بادنجان شکم‌پر و لیته ۴۷۰۰ تومان، ترشی بامیه ۵۵۰۰ تومان، ترشی بندری ۳۱۰۰ تومان و ترشی پیاز ۴۸۰۰ تومان است. هر کیلو ترشی تمرهندی ۵۵۰۰ تومان، ترشی فلفل ۴۸۰۰ تومان، ترشی قارچ ۷۲۰۰ تومان، ترشی لوبیا ۴۲۰۰ تومان، ترشی لیته ۳هزار تومان، ترشی مخلوط ۲۹۵۰ تومان، ترشی موسیر ۸۹۰۰ تومان، ترشی هفت‌بیجار ۳۹۰۰ تومان، ترشی هندی ۳۷۰۰ تومان، ترشی کلم ۳۸۰۰ تومان، سیرترشی ۶۷۰۰ تومان و شورکلم و مخلوط ۳۷۰۰ تومان است. قیمت هر کیلو ترشی در بازار شاید منطقی باشد اما این نرخ‌ها در سطح شهر یکسان نیست و گاهی قیمت عرضه هر کیلو ترشی به ۲۴هزار تومان هم می‌رسد، در حالی‌که می‌توان این خوراکی لذیذ را با قیمتی کمتر تهیه کرد.

ترشی نان داد

علاوه بر ترشی‌هایی که به صورت صنعتی و عمده تهیه می‌شود، در ایام سرد سال شاهد فعالیت زنان سرپرست خانوار و یا کم‌بضاعت مالی هستیم که در این ایام اقدام به تهیه و عرضه ترشی می‌کنند تا نان شب خود و خانواده را تامین کنند. یکی از کسانی که فصل سرد سال نان گرم سر سفره او و خانواده‌اش می‌گذارد، می‌گوید: هر کیلو ترشی را ۱۰هزار تومان می‌فروشم. مشتری‌هایم قدیمی هستند، سال‌هاست که از رب خانگی تا ترشی و شور و لواشک و انواع شربت را برای آنها تهیه می‌کنم. کار سختی است اما باید نان درآورد، هر چند اگر سخت باشد. او ادامه می‌دهد: نرخ اقلامی که برای تهیه ترشی استفاده می‌شود بسیار زیاد است و هر چه به پاییز نزدیک‌تر شویم این ارقام بالاتر هم می‌رود.

قیمت سبزی کیلویی ۲هزار تومان، بادنجان کیلویی ۱۵۰۰ تا ۴هزار تومان، هویج کیلویی ۲۵۰۰ تومان، گل کلم کیلویی ۳هزار تومان و خیار رسمی کیلویی ۲هزار تومان است. برای اینکه تهیه و فروش ترشی برایم مقرون به صرفه باشد، نسبت این اقلام را درترشی تغییر می‌دهم، مگر اینکه کسی ترشی سفارشی بخواهد و نرخ برایش مهم نباشد. از ابتدا هم به مشتری می‌گویم که ترشی سفارشی می‌خواهد یا نه. اگر کسی دنبال ترشی سفارشی باشد، باید هزینه بیشتری بپزدارد که در چنین مواقعی به طور معمول هر کیلو ترشی سفارشی برای مشتری‌ها حدود ۱۳ تا ۱۴هزار تومان تمام می‌شود. حسین مهاجران، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز بر این حرف‌ها صحه گذاشته و اظهار می‌کند: به‌طورقطع خریداران اقلامی که برای تهیه ترشی لازم است، باید هزینه زیادی بپردازند زیرا دلالان از نیاز مردم به فرنگیجات در تمام سال به‌ویژه فصل پاییز به شدت سوءاستفاده می‌کنند.

وی می‌گوید: قیمت تمامی این اقلام در میادین میوه و تره بار به مراتب کمتر از چیزی است که شما در مغازه‌ها می‌بینید. شاید نرخ هر یک از این اقلام در میادین یک‌چهارم چیزی باشد که شما در مغازه‌ها می‌بینید. متاسفانه دلالان همواره در عرضه این اقلام بیشترین سوءاستفاده را می‌کنند. آنها محصولات صیفی و فرنگی را به شکل عمده خریداری کرده و در بسته‌بندی‌های کوچک و با قیمت نجومی به مردم عرضه می‌کنند.