۰ نفر

انتخاب رییس جدید اتاق ایران در شهریور

۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۳
کد خبر: 140989
انتخاب رییس جدید اتاق ایران در شهریور

با نزدیک شدن به روز جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران، گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی محسن جلال‌پور، رییس مستعفی این اتاق، افزایش یافته است.

 البته هنوز کسی خود را به‌طور رسمی کاندیدای این سمت نکرده ولی از مسعود خوانساری رییس فعلی اتاق تهران و غلامحسین شافعی رییس سابق اتاق ایران، به عنوان جدی‌ترین گزینه‌ها برای دستیابی به این سمت نام برده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، روز ٢٤ خرداد ماه سال ١٣٩٤ که جلال‌پور برای یک دوره به ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران رسید، کمتر کسی فکر می‌کرد که کمتر از ١٤ ماه در این سمت باقی بماند و سپس با استعفایی که ابهامات زیادی داشت، به دوره ریاست خویش پایان دهد؛ اما در ٩ مرداد ماه این اتفاق افتاد تا فعالان بخش خصوصی برای سر و سامان دادن مجدد به پارلمان خود مجبور به اتخاذ تصمیمات جدیدی شوند. در این میان برخی دلیل این تصمیم جلال‌پور را به اختلافات او با نزدیکان حسن روحانی مرتبط می‌دانند و عده‌ای دیگر هم دلیل این کار را بیماری جلال‌پور می‌دانند.

در اتاق ایران هم، مانند هر تشکل دیگر، با اعلام استعفای رییس، گمانه‌زنی‌های غیر‌رسمی در رابطه با جانشینان احتمالی و گزینه‌های احتمالی داغ شده است. تاکنون اسامی بسیاری از اعضای هیات رییسه اتاق‌های شهرستان‌های مختلف به عنوان جایگزین‌های جلال‌پور مطرح شده اما اعضای اتاق از اظهارنظر رسمی در این باره خودداری کرده و در کنار آن گمانه‌زنی‌ها را رد می‌کنند. با نزدیک شدن به ٣١ مرداد ماه که نخستین اجلاس هیات نمایندگان اتاق ایران پس از استعفای جلال‌پور خواهد بود، حواشی پیرامون این اتفاق داغ‌تر و واکنش فعالان اتاق محافظه‌کارانه‌تر می‌شود. اما با همه این تفاسیر تاکنون از مسعود خوانساری رییس فعلی اتاق تهران و نایب‌رییس دوم جلال‌پور و غلامحسین شافعی رییس سابق اتاق ایران، به مثابه دو گزینه جدی و احتمالی ریاست آینده اتاق ایران یاد می‌شود.

شافعی پیش‌تر و در زمان ریاست محمد نهاوندیان در اتاق ایران، معاون او بود و البته پس از او، شافعی بود که به ریاست اتاق رسید. شافعی که عضو اتاق مشهد است، در میان نمایندگان شهرستانی اتاق ایران مقبولیت دارد. از سوی دیگر مسعود خوانساری، رییس فعلی اتاق تهران، در پایتخت با اقبال نسبتا خوبی رو به‌رو است ولی آن طور که از شواهد برمی‌آید تمایل چندانی ندارد که جانشین جلال‌پور شود ولی بعید به نظر می‌رسد که اگر با اصرار اطرافیان مواجه شود، از کاندیداتوری صرف نظر کند.

علاوه بر این، آنچه برخی از فعالان اتاق بازرگانی را دو دل کرده، شایعاتی است که خبر از کاندیداتوری عده‌ای از مدیران مطرح دولتی می‌دهد. مدیرانی که اگر در پروسه انتخابات شرکت کنند، بعید است بتوانند رای لازم را کسب کنند؛ چرا که مساله استقلال از دولت برای بخش مهمی از فعالان اتاق، تبدیل به یک شاخص هویتی شده است.

انتخاب رییس با حداکثر آرا

علاء میرمحمد صادقی، یکی از اعضای قدیمی اتاق ایران در رابطه با این مساله گفت: مساله استعفای آقای جلال‌پور در اتاق ایران مطرح شد و اعضا مصلحت دیدند که در روز ٣١ شهریور، که جلسه هیات نمایندگان اتاق تشکیل می‌شود، استعفای او قرائت شود و حتی‌الامکان در جلسه بعدی هیات نمایندگان که در ٢٨ شهریور برگزار می‌شود، جانشین انتخاب شود. در این میان برخی از دوستان اعتقاد داشتند که احتمال دارد این فاصله برای انتخاب رییس زیاد باشد و ضرورت دارد زودتر این اتفاق بیفتد. به همین دلیل در جلسه مرداد ماه، رای‌گیری شود تا اگر تصمیم‌گیری برای انتخابات زودتر باشد، ١٤ شهریور ماه انتخابات مربوط به جایگزین آقای جلال‌پور انجام شود.

میرمحمد صادقی در مورد جانشین جلال‌پور گفت: اسامی مختلفی سر زبان‌ها است. اما باید بدانیم ریاست اتاق ایران مسوولیت سنگینی است و رییس باید توان کافی را داشته باشد تا مسائل را حل کند. این یک پست تشریفاتی نیست و بنابراین مشاوره‌هایی در اتاق تهران و شهرستان‌ها آغاز شده که یک فرد اصلح انتخاب شود. اگر قرار باشد من توصیه‌ای داشته باشم، خواهم گفت که رییس آینده هر کس که هست، با رایی بیش از ٣٠٠ رای انتخاب شود و هر کس از این پروسه بگذرد حتما فرد اصلح خواهد بود و هنگامی که با اقبال اعضا رو به‌رو شود، به طبع با آرامش خیال و قدرت می‌تواند فعالیت‌های خود را آغاز کند.

او با تکذیب کاندیداتوری خود گفت: هر چند در برخی رسانه‌ها نام من آمده است ولی من هیچ آمادگی برای این سمت ندارم و فکر می‌کنم افراد دیگری هستند که از من بهتر می‌توانند منافع بخش خصوصی را پیش بگیرند و هر کسی که انتخاب شود حتما مورد حمایت من و دیگر اعضا هم قرار می‌گیرد. این عضو قدیمی اتاق بازرگانی، در رابطه با کاندیداتوری احتمالی مسعود خوانساری گفت: او در اتاق تهران موفق بوده و اداره امور تسهیل شده ولی اگر رییس اتاق ایران شود، مشغله‌هایش بیشتر خواهد شد که در نتیجه یا باید جانشینی برای ایشان در اتاق تهران انتخاب شود یا حداقل فردی به معاونت وی در اتاق تهران برسد که بتواند مشکلات اتاق تهران را برطرف کند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که جناب مهندس خوانساری در مسوولیت جدید خود با مشکل رو به‌رو نشود. او درباره زمان برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی ایران گفت: در جلسه ٣١ مرداد ماه این موضوع بررسی می‌شود و احتمالا یا در ١٤ شهریور یا در ٢٨ شهریور رییس جدید اتاق ایران انتخاب خواهد شد. رییس باید اهمیت جایگاه اتاق را درک کند.

پدرام سلطانی عضو هیات رییسه اتاق ایران و تهران در رابطه با گزینه‌های احتمالی جانشینی جلال‌پور  گفت: هیچ‌کدام از گزینه‌هایی که مطرح شدند تاکنون اعلام کاندیداتوری نکردند و به همین دلیل از نظر من اینها تنها احتمالات است که قابل اتکا نیستند.

سلطانی ادامه داد: باید توجه داشت که سمت ریاست اتاق ایران، سمت کوچکی نیست و از قضا رییس اتاق زمان زیادی را برای حل و فصل امور می‌گذارد. اتاق بازرگانی جایگاه مهمی در میان فعالان بخش خصوصی دارد و تلاش‌هایی که در این تشکل می‌شود، می‌تواند منجر به بهبود اقتصاد کشور و اصلاحات ساختاری شود. درنتیجه هر تعداد که کاندیدای ریاست باشند، پیش از هر چیز باید اهمیت این جایگاه را بدانند تا بتوانند در یک پروسه زمانی مشخص، به اهداف و برنامه‌های اتاق جامه عمل بپوشانند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال کاندیداتوری مدیران دولتی برای جایگزینی با جلال‌پور گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفتم باید کسی رییس اتاق شود که زمان کافی داشته باشد و مدیران دولتی دغدغه‌ها و مشغله‌های متعددی دارند. همچنین زیبنده هم نیست که پارلمان بخش خصوصی، یک مدیر دولتی را به ریاست خود بگمارد. درنتیجه مدیران دولتی که خود به جایگاه ویژه بخش خصوصی آگاه هستند، از چنین اقدامی خودداری خواهند کرد و برای بخش خصوصی بستر فعالیت را فراهم می‌کنند.

پارلمان بخش خصوصی توسط بخش خصوصی اداره خواهد شود

از سوی دیگر سیده فاطمه مقیمی، منشی هیات رییسه اتاق تهران هم  ضمن رد شایعات گفت: تاکنون هیچ کس برای ریاست اتاق ایران کاندیداتوری خود را اعلام نکرده است و به همین دلیل هنوز نمی‌توان در این باره صحبتی کرد. گمانه‌زنی ناشی از حدسیات یک فرد است و هر چند برخی از این حدسیات می‌توانند عملی شوند ولی به هیچ عنوان نمی‌توان بر آنها صحه گذاشت؛ چرا که به هر حال صحبت کردن بر اساس گمانه‌زنی‌ها می‌تواند به فضای سالم آسیب بزند.

او با تاکید بر اینکه رییس آینده اتاق ایران باید حمایت گسترده‌ای را در بدنه اتاق داشته باشد، تصریح کرد: باید رییس با آرای بالا انتخاب شود تا بتواند با قدرت و اعتماد به نفس فعالیت خود را آغاز کند و با رای بالایی که از اعضا می‌گیرد با قوت قلب، به رفع و رجوع مشکلات بپردازد. من از این پروسه حمایت می‌کنم و امیدوارم با شروع پروسه انتخاب رییس اتاق ایران، این اتفاق هم بیفتد.

مقیمی خاطرنشان کرد: در این میان اشاره به یک نکته ضروری است. اتاق بازرگانی، پارلمان بخش خصوصی است و خواسته ما از تمام مدیران محترم دولتی این است که اجازه بدهند هر بخش پارلمان خود را اداره کند.