۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جاسوسی شرکت‌های بزرگ فناوری از کاربران/ فضای مجازی روبه نابودی است؟

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰
کد خبر: 263550
جاسوسی شرکت‌های بزرگ فناوری از کاربران/ فضای مجازی روبه نابودی است؟

شرکت های زیادی طی چند سال اخیر متهم به سو استفاده از اطلاعات شخصی کاربران و نقض حریم شخصی افراد شده اند . فیس بوک یکی از شرکت هایی است که از سال گذشته و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها به جاسوسی و سواستفاده از اطلاعات کاربران و انتشار اخبار جعلی متهم شده که بسیاری از این اتهامات مورد تایید مدیران ارشد این شبکه اجتماعی قرار گرفته است.

اقتصاد آنلاین - محمد ممتاز پور؛ دیروز نیز مارک زاکربرگ بنیان گذار و مدیرعامل فیس بوک در کنگره آمریکا حاضر شد تا به این اتهامات پاسخ دهد . نمایندگان کنگره آمریکا در این جلسه 5 ساعته سوالات خود درباه نقض حریم شخصی کاربران را مطرح کردند که زاکربرگ به آن ها پاسخ داد و در بیشتر موارد تایید کرد که شرکتش در حفظ اطلاعات شخصی کاربران سهل انگاری کرده است.

در اختیار گذاشتن اطلاعات 87 میلیون کاربر فیس بوک به شرکت کمبریج آنالیتیکا وابسته به دونالد ترامپ ، یکی از اتهاماتی بود که مدیرعامل فیس بوک آن را پذیرفت و قول داد تا دیگر چنین اتفاقی در این شبکه اجتماعی رخ ندهد.

رصد فعالیت کاربران اینترنتی کاربران حتی در صورت خارج شدن از حساب کاربری خود یکی دیگر از اتهاماتی بود که به فیس بوک وارد شد که زاکربرگ آن را تائید نکرد و تحقیق بیشتر در این زمینه را خواستار شد.

فیس بوک تنها شرکت بزرگ فناوری در رابطه با نقض حریم شخصی کاربران نیست و گوگل نیز بارها و بارها به جاسوسی از کاربران متهم شده است.

یکی از اتهاماتی که درباره این شرکت عنوان شده ، رصد رفت و آمدهای کاربران دستگاه های اندروئیدی است که حتی در صورت خاموش بودن GPS و یا موقعیت یاب دستگاه ، اطلاعات مکانی کاربران به سرورهای این شرکت فرستاده می شود.

اپل نیز بارها به نقض قوانین کاربران خود متهم شده و این اتهامات تا به حال به بسیاری از شرکت های مطرح دنیای فناوری وارد شده است.

همه این ماجراها خبر از ناامن شدن فضای مجازی در گذر زمان می دهند و اینکه اگر کاربران از شر هکرها درامان بمانند حتی بزرگترین شرکت های فناوری نیز اقدام به جاسوس از مردم می کنند و این جاسوسی ها با پیشرفت فناوری روز به روز گسترده تر می شود .

میثم میهن پرست کارشناس رسانه های نوین دراین باره به اقتصادآنلاین گفت : متاسفانه این موضوع حقیقت دارد و به طور کلی می توان گفت که حتی بزرگترین شرکت های دنیا مانند گوگل نیز قابل اعتماد نیستند و اطلاعات خصوصی کاربران همیشه در معرض خطر است .

وی افزود : برخی از افراد گمان می کنند با حذف حساب کاربری خود از شبکه های اجتماعی و یا دیگر سایت ها ، اطلاعاتشان حذف می شود که باید گفت چنین اتفاقی در اغلب موارد رخ نمی دهد و اطلاعات و فعالیت آن ها روی سرورهای این شرکت ها باقی می ماند .

میهن پرست در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات کاربران عادی اینقدر اهمیت دارد که شرکت ها آن ها را روی سرورهای خود ذخیره می کنند ؟ گفت : بدون شک اطلاعات همه کاربران برای شرکت ها مفید است و کمترین استفاده ای که از آن ها می شود فروش اطلاعات و مشخصات کاربران به شرکت های ثالث جهت ارسال تبلیغات خواهد بود .

این کارشناس ادامه داد: از سوی دیگر هیچ کس نمی داند چند سال آینده چه سرنوشتی خواهد داشت و شاید به یک آدم سرشناس و یا حتی رئیس جمهور تبدیل شود و آن موقع است که اطلاعات شخصی بسیار مورد توجه نهاد ها و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی قرار می گیرد.

وی افزود: این اتهامات تنها به شرکت های خارجی وارد نشده است و در ایران نیز بارها اپراتورها و اپلیکیشن ها متهم به افشای اطلاعات کاربران و سواستفاده از آن ها شده اند.

میهن پرست با بیان اینکه تنها راه جلوگیری از اطلاعات شخصی ، هوشیاری کاربران است اظهار کرد : استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی امروزه به یکی از نیازهای روزمره ما تبدیل شده است ، کاربران باید حساسیت زیادی به اطلاعات و ارتباطات شخصی خود داشته باشند و بدانند که هرگونه فعالیت آن ها در شبکه جهانی رصد خواهد شد .