۰ نفر

باتری‌هایی برای همیشه

کاشی مرموز مشکل شارژ گجت‌ها را رفع می‌کند

۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۲۵
کد خبر: 244972
کاشی مرموز مشکل شارژ گجت‌ها را رفع می‌کند

انرژی در همه برهه های زندگی بشر ، ارزش حیاتی داشته است و انسان همواره در تلاش بوده تا از انواع انرژی ، بهترین بهره را ببرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین‌، قرن بیست ویکم نیز از این قائله مستثنی نیست و همچنان همه انسان های روی زمین در فکر بهترین استفاده از انرژی هستند. البته نوع مصرف انرژی در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است و با وجود پیدایش انواع گجت ها و دستگاه های قابل حمل ، حالا انرژی برق اهمیت بیشتری برای مردم سراسر جهان پیدا کرده است.

پیشرفت فناوری توانسته تا حد زیادی مشکلات کمبود انرژی را به لطف باتری های قدرتمند و قابل شارژ برطرف کند ؛ با این حال باتری ها هم مشکلات خاص حود را دارند و کاربران گجت ها ، همیشه از اتمام سریع برق ذخیره شده در آن ها گله مند هستند.

اما محققان به تازگی ایده جدیدی رامعرفی کرده اند که می تواند دلشوره اتمام شارژ باتری ها را کاملا از بین ببرد و شرکت Ossia هم در نظر دارد تا برای پیاده سازی این ایده ، سرمایه لازم را تامین کند.

با این روش دستگاهی در گوشه از خانه یا محل کار نصب می شود که می تواند انرژی برق را در فرکانس 2.4 گیگاهرتز در محیط منتشر کند و دستگاه هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند ، انرژی لازم را به طور مستقیم دریافت کنند.

این وسیله که در ابعاد یک دستگاه مودم خانگی ساخته خواهد شد ، کاشی کوتا (Cota Tile) نام دارد که یک فرستنده بیسیم قدرتمند است و می تواند انرژی برق را به وسیله امواج منتقل کند. دلیل نام گذاری این دستگاه نیز به دلیل شکل ظاهری آن است و آنطور که گفته می شود به یک کاشی معمولی شباهت دارد و می تواند به عنوان یک کاشی روی سقف خانه و یا دیوارها قرار گیرد.

هنوز از میزان برد این دستگاه خبری منتشر نشده ، اما به گفته سازندگانش ، بر بالایی دارد و می تواند محیط هایی به شعاع چندین کیلومتر را تحت پوشش خود قرار دهد .

بدون شک این فناوری می تواند به طور وسیعی مورد استقبال قرار گیرد و فناوری «شارژ سریع» را برای همیشه از رده خارج کند؛ اما یکی دیگر از مزیت های آن ، جلوگیری از دور ریختن باتری های غیرقابل استفاده است که می توانند آسیب های زیادی را به طبیعت وارد کنند. به گفته محققان به طور سالانه باتری های زیادی دو ریخته می شود که تنها یک سوم از آن ها بازیافت و مابقی دفن می شود . دفن باتری ها باعث می شود تا ماده های سمی به کار گرفته شده در آن ها،  از جمله به درون آب ها رسوخ پیدا کند و روی بدن جانداران تاثیرات منفی بگذارد.

هنوز زمان دقیقی برای عرضه کاشی کوتا اعلام نشده است گمان هم نمی رود که تا 2 سال آینده راهی بازار جهانی شود.