۰ نفر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

صدور دستور قضایی برای بسته‌شدن اپلیکیشن اسرائیلی/همه مدل‌های برند اپل مشمول طرح رجیستری است

۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۱
کد خبر: 234244
صدور دستور قضایی برای بسته‌شدن اپلیکیشن اسرائیلی/همه مدل‌های برند اپل مشمول طرح رجیستری است

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حذف اپلیکیشن ویز گفت: ما هیچ مشکلی در اینکه اسرائیل بد است و نباید از ابزارش استفاده کنیم نداریم اما نحوه اجرا مهم است.

اقتصاد آنلاین-سمانه برمخ‌شاد؛ محمد جوادآذری جهرمی صبح امروز در جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی،  به دستور مقام قضایی برای حذف اپلیکیشن ویز اشاره و خاطرنشان کرد:ما هیچ مشکلی در اینکه اسرائیل بد است و نباید از ابزارش استفاده کنیم، نداریم اما نحوه اجرا مهم است، در واقع اجرا به گونه‌ای شده که به اعتماد عمومی صدمه زد، بعد می‌گوییم اپلیکیشن داخلی رشد پیدا کند.

به گفته او کار درست را به شیوه غلط انجام دادن به اپلیکیشن داخلی ضربه می‌زند.

او همچنین با اشاره به اینکه در اجرای طرح رجیستری سعی شده کلیه موارد مانند ورود گوشی‌های مسافری، موضوع ورود مسافران به کشور و ... در نظر گرفته شود، اظهار کرد:در مورد طرح رجیستری در حال حاضر وزارت صمت به برندهایی که نمایندگی ارائه خدمات داشته باشند اجازه واردات می‌دهد‌ و در مورد برند اپل همه مدل‌ها اعم از فبلت مشمول طرح رجیستری می‌شوند‌.

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به کاهش تصدی گری وزارت ارتباطات و واگذاری شرکت های زیرمجموعه، اظهارکرد: تنها شرکتی که به صورت کامل و مستقیم زیرنظر این وزارتخانه قرار دارد، شرکت ارتباطات زیرساخت است.

او اضافه کرد: هر چند این واگذاری از نوع خصولتی بوده، اما این وزارتخانه سعی دارد تا جایی که ممکن است، کمترین میزان تصدی گری را در این زمینه داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادمه با اشاره به اینکه  براساس تکالیف برنامه ششم، باید حجم بازار حوزه ارتباطات در کشور رشد 2.5 برابری را تجربه کند، تاکید کرد:این در حالی است که  آنچه در دنیا وجود دارد با این روند متفاوت است زیرا در دنیا شتاب رشد چندین برابری در حال رخ دادن است.

 آذری جهرمی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران شروع کسب و کار زمان بر است و قوانین دست و پا گیر است، گفت:ثبت شرکت با روال فعلی سه ماه طول می‌کشد ضمن اینکه روند انحلال نیز زمان‌بر تر از ایجاد است.

 او با اشاره به اینکه درکشورهای مختلف مدل‌های جدیدی از شرکت‌ها را برای فعالیت استارتاپ‌ها ایجاد کردند به گونه‌ای که عمر این شرکت‌ها دو سال است و روند ایجاد کمتر از یک روز و در حد ساعت طول می‌کشد، خاطرنشان کرد:در این زمینه جلسات مفصلی با وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و معاونت علمی و فناوری برگزار شده تا ساز و کاری برای ایجاد شرکت‌های حوزه ICT تدوین شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تعیین تعرفه اینترنت ثابت توسط دولت، اظهار کرد: درست است باید به سمتی برویم که تعرفه نداشته باشیم و بازار تعرفه را تعیین کند، اما به این نکته توجه کنید که تعرفه ما تعرفه حوزه ثابت است و حوزه ثابت انحصاری است، اشتباه نکنید که 17 شرکت فعالند این حوزه انحصای نیست، FCP ها بستری را روی مخابرات ایجاد کردند که در حال حاضر زیرساخت ثابت مااست.

او با تاکید بر اینکه شک نکنید که دولت‌ها در این حوزه دخالت می‌کنند و اگر نکنند حق مصرف کننده ضایع می‌شود، ادامه داد: فعلا فضا را رقابتی نمی‌بینیم و در حوزه‌ای که انحصار وجود دارد دولت‌ها موظف به ایجاد مقررات هستند، ما زمانی که چند اپراتور در این حوزه فعال شوند، دخالت نخواهیم کرد همانطور که در مورد موبایل، در تعرفه‌های جدید دخالت نکردیم.

آذری جهرمی تاکید کرد:در اخبار بود که رتبه ایران در حوزه آمادگی دولت الکترونیک پایین آمده، موضوع فقط به وزارت ارتباطات بر نمی‌گردد، یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که توزیع خدمات در کشور و احصاء آنها به صورت سیلویی است و به صورت جداانه انجام می شود این در حالی است که باید زنجیره خدمات را به هم ببافیم و مردم را بین دستگاه ها ندوانیم.

او ادامه داد:این هنر نیست که کارت ملی هوشمند صادر کنیم اما از مردم در ادارات کپی کارت ملی خواسته می‌شود، از خود ن هم این کپی را خواسته اند این جالب‌ترین چیزی است که می توانیم ببینیم و دلیلش این است که در مقابل مراجعه مردم به دستگاها مقاومت می‌شود و به عبارت دیگر در مقابل تغییر مقاومت وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه رییس جمهور  بر موضوع  دولت الکترونیک تاکید دارد و چندین بار این موضوع را از بنده پیگیری کرده است، تصریح کرد: اپلیکیشن دولت همراه طی دو سه ماه آینده رونمایی می‌شود، البته این اپلیکیشن همه خدمات را در بر ندارد و فعلا با چند خدمت رونمایی می شود تا تکمیل شود.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه  تفاهم رسیدیم که سازمان امور استخدامی ۲۰  خدمت را استخراج کند تا زنجیره آن شناسایی شود، افزود:از سازمان امور استخدامی هم خواستیم که آمارها را منتشر کند تا مشخص شود که روند فعالیت سازمان‌ها به چه صورت است.
او با بیان اینکه یکی از شاخص‌های در حوزه دولت الکترونیک پوشش وای فای با حجم مشخص است، اظهار کرد:بگذریم که در پی این پیشنهاد چه بلایی بر سر ما آوردند، از یک طرف می‌گویند شاخص توسعه بدهید از طرف دیگر می‌گویند چرا می خواهید وای فای رایگان به مردم بدهید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  تصریح کرد: در راستای کاهش تصدی گری طی روزهای آتی پروانه فعالیت دو اپراتور خصوصی پست ارائه خواهد شد و پیش بینی می‌شود درآمد ۸۰۰ میلیارد تومانی فعلی حوزه پست در کمتر از یکسال دو برابر شود.