۰ نفر

چرا دسترسی به ADSL سخت شده است؟

۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۴۱
کد خبر: 146922
چرا دسترسی به ADSL سخت شده است؟

بسیاری شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی از نبود امکانات کافی برای جذب مشترکان جدید گفته و از عدم همکاری شرکت مخابرات در این حوزه گله‌مندند. با این وجود معاون وزیر ارتباطات هزینه‌های بالا و مقرون به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در این بخش را دلیل عمده این مشکل می‌داند.

 ثبت نام برای دریافت سرویس اینترنت پرسرعت ADSL طی سال‌های اخیر با دشواری‌های متعددی همراه بوده و حتی کار به جایی رسیده است که طبق مطالب منتشر شده در رسانه‌ها برخی شرکت‌ها برای بررسی امکان واگذاری اشتراک جدید نیز مبالغی را از مشتریان خود دریافت می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این موضوع که طی این مدت گلایه‌های متعدد برخی مدیران شرکت‌های اینترنتی را به دنبال داشته پیشتر مورد توجه وزیر ارتباطات نیز قرار گرفته و محمود واعظی وعده رسیدگی به آن را داده بود. با این وجود همچنان شرایط به گونه‌ای است که به گفته مدیرعامل یکی از شرکت‌های اینترنتی از ۸۰ مرکز تنها در ۱۵ مرکز امکان جذب مشترک جدید وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت اینترنتی با بیان اینکه این وضعیت دو سال است که ادامه دارد، اظهار کرد: در این مدت مذاکرات ما با شرکت مخابرات نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. حتی ما برای پرداخت این هزینه‌ها اعلام آمادگی کرده‌ایم اما مشکل همچنان پابرجاست.

اما برات قنبری – معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات و رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران – در این باره توضیحاتی داده و تاکید دارد که غیر اقتصادی بودن روند ایجاد شبکه را می‌توان مهم‌ترین دلیل کندی دسترسی مردم به ADSL دانست.

وی درباره گله‌مندی شرکت‌های متعدد از عدم همکاری شرکت مخابرات در این زمینه متذکر شد: اگر شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی مشترکان جدیدی را بخواهند جذب کنند، ما در مخابرات به آنها سرویس خواهیم داد. البته مدلی که برای ارائه‌ی این سرویس‌ها طراحی شده برپایه مشارکت است. به عبارت دیگر با این شیوه مخابرات و شرکت‌های PAP یا FCP رقیب نبوده و به‌طور مشارکتی می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام دهند.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات همچنین عنوان کرد: نکته دیگر آنکه شرکت‌های FCP براساس مجوزی که برای آنها صادر شده، خودشان می‌توانند در حوزه توسعه شبکه سرمایه‌گذاری کنند، اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که برای یک خط حداقل نیاز به ۷۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری است، اما بازگشت ماهیانه آن برای ارائه سرویس ADSLرقمی کمتر از ۲۰ هزار تومان خواهد بود و براین اساس چنین سرمایه‌گذاری اقتصادی محسوب نمی‌شود و به همین دلیل ما در شرکت مخابرات مدل‌های مشارکتی را مورد توجه قرار داده و بحث سرمایه‌گذاری مشترک را در زمره طرح‌های خود قرار داده‌ایم.

شرکت مخابرات ایران هم اخیرا اعلام کرد که امکانات موجود این شرکت مانند هر اپرتور دیگری نامحدود نبوده و قطعا برای اجابت تمام درخواست‌ها در چارچوب مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در عرصه رقابت برای تمامی شرکت‌ها و اپراتورهای ارتباطی داده، در برخی مناطق دارای محدودیت هایی است.

بر اساس اعلام مخابرات، پس از ابلاغ الحاقیه پروانه شرکت مخابرات ایران، مصوبات مربوط به آن نیز از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به عنوان، یک نهاد قانونی و آگاه نسبت به قوانین و مقررات، تدوین و ابلاغ شد. این مصوبه، امکان دسترسی به امکانات پایه مخابراتی موجود شرکت مخابرات ایران در شبکه ارتباطی کشور را، به تمامی شرکت‌ها و اپراتورهای ارتباطی متقاضی دریافت امکانات پایه ای داده است و شرکت مخابرات ایران با نظارت سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی با ایجاد سامانه ثبت مکانیزه درخواستهای شرکت های دارنده پروانه شرایط برابری را در اختیار همه متقاضیان دریافت خدمات قرار داده است.

این شرکت مدعی است که تمرکز تعدادی از FCPها و اپراتورهای ارایه دهنده خدمات بر روی استان ها و مناطق پر درآمد است و این موضوع تعدد تقاضا در برخی نقاط را موجب شده است. بدیهی است شرکت مخابرات ایران در واگذاری امکانات به FCPها و به تمامی شرکتها و اپراتورهای ارایه دهنده خدمات در چارچوب مصوبات و قوانین عادلانه رفتار کند تا همه شرکت ها از امکانات موجود بهره ببرند. این در حالیست که امکانات و سرمایه گذاریهای شرکت مخابرات ایران در بسیاری از مناطق غیر برخوردار هیچ متقاضی ندارد.