۰ نفر

عامل تلاطم ارزی اخر سال قطع کردن گاز پتروشیمی های ارز آور در کشور بود!/ اگر فکر توسعه کشور هستیم باید به سمت انرژی های پاک برویم

۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۳۲
کد خبر: 720644
عامل تلاطم ارزی اخر سال قطع کردن گاز پتروشیمی های ارز آور در کشور بود!/ اگر فکر توسعه کشور هستیم باید به سمت انرژی های پاک برویم

امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت «بیدبلند» در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین گفت: شرکت «بیدبلند»، هلدینگ «خلیج فارس» در چهار استان کشور و بزرگترین هاب گازی غرب آسیا، در فاز نخست به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، ادامه گفت و گوی امن نژاد به شرح زیر است:

در پالایشگاه «بیدبلند» گازهای همراه نفت که درگذشته هدر می‌رفته و علاوه‌بر اتلاف سرمایه ملی، آلایندگی محیط زیستی نیز داشته، جمع‌آوری می‌شود.  این پالایشگاه یکی از ستون‌های اصلی منطقه در تامین گاز است.

ظرفیت پالایش روزانه در «بیدبلند» ۲ میلیارد مترمکعب است. در فاز نخست حدود یک هزار کیلومتر خط لوله در ۳ استان کشور احداث کرده‌ایم که بتوانیم از ۴ ان‌جی‌ال، خوراک را به «بیدبلند» انتقال دهیم. این اقدامات موجب شد که پالایشگاه با حدود ۷۰ درصد ظرفیت اسمی این فعال باشد.

به دلیل مشکلاتی پروژه در اجرا بسیار زمان‌بر بوده است. در سال ۷۹ شورای اقتصاد این پروژه را تایید می‌کند اما تا سال ۹۵ تنها  ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ «بیدبلند» دوره درخشانی را طی می‌کند، در این سال‌ها به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.

برای تامین خوراک، پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل را آغاز کردیم. این پروژه در چهار استان کشور با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی و پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی درحال اجراست و سال گذشته ۳ پروژه به اتمام و به بهره‌برداری رسید.

با اجرای این پروژه‌ها، «بیدبلند» یکی از شرکت‌های ارزآور و تامین کننده انرژی کشور است. ۶ شرکت پتروشیمی از «بیدبلند» خوراک دریافت می‌کنند.

باید به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم و اگر برنامه‌ای برای توسعه آن نداشته باشیم در آینده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم. هم‌اکنون عسلویه با افت فشار مواجه است و در ۵ سال آینده با بحران مواجه خواهیم شد.