۰ نفر

با کاهش غیرمنتظره اوپک پلاس؛

قیمت نفت ۵ دلار در هر بشکه افزایش یافت

۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبر: 709376
قیمت نفت ۵ دلار در هر بشکه افزایش یافت

قیمت نفت روز دوشنبه، تحت تأثیر اعلام غیرمنتظره‌ اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید به دلیل آنچه عربستان سعودی، آن را اقدامی پیشگیرانه برای حمایت از ثبات بازار خواند، افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، هر بشکه نفت برنت با ۴.۳۷ دلار یا ۵.۵ درصد افزایش با قیمت ۸۴.۲۶ دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۷۹ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید که ۴.۲۳ دلار یا ۵.۶ درصد افزایش یافته است.

روز یکشنبه سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها از جمله روسیه، با اعلام کاهش تولید حدود ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز بازارها را متزلزل کردند.

انتظار می‌رفت که گروه موسوم به اوپک پلاس تصمیم قبلی خود مبنی بر کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید را تا دسامبر در نشست ماهانه خود در روز دوشنبه حفظ کند.

بر اساس محاسبات رویترز، این تعهدات، حجم کل کاهش اوپک پلاس را به 3.66 میلیون بشکه در روز می‌رساند که معادل ۳.۷ درصد تقاضای جهانی است.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده است تولید اوپک پلاس در پایان سال ۲۰۲۳ ، ۱.۱ میلیون بشکه کاهش در روز خواهد بود و قیمت برنت را به ترتیب به ۹۵ و ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است.

گلدمن تخمین زد که کاهش تولید می‌تواند ۷ درصد افزایش قیمت نفت را به همراه داشته باشد و به افزایش درآمد نفت عربستان و اوپک پلاس کمک کند.

دولت بایدن گفته که اقدام اعلام شده توسط تهیه کنندگان را غیرعاقلانه می‌داند. برخی از تحلیلگران هم دلیل کاهش تولید اضافی توسط اوپک پلاس را زیر سوال بردند.

ماه گذشته، قیمت برنت به دلیل نگرانی از اینکه بحران بانکی جهانی و افزایش نرخ بهره به رغم کاهش تولید نفت اوپک در ماه مارس به دلیل تعمیر و نگهداری میادین نفتی در آنگولا و توقف در برخی از بخش‌های عراق، به تقاضا ضربه می‌زند، به ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت در ۱۵ ماه گذشته است.

تحلیلگران جی پی مورگان گفتند که این حرکت دیرتر از آنچه انتظار می‌رفت انجام شد و واکنش آهسته به قیمت‌های ضعیف‌تر تأثیر محدودی بر تراز کلی خواهد داشت و می‌تواند تأثیر قیمت را به تأخیر بیندازد.

آنها گفتند: «از ماه نوامبر توازن جهانی عرضه و تقاضای نفت ما نشان داد که یک سیاست قوی برای کنترل مازاد نفت جهانی لازم است.»

در همین حال، داده های اداره اطلاعات انرژی (EIA) در روز جمعه نشان داد که تولید نفت خام ایالات متحده در ژانویه به ۱۲.۴۶ میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) افزایش یافت که بالاترین میزان از مارس ۲۰۲۰ است.