۰ نفر

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی خبر داد:

سهم ۷۰ درصدی سازندگان داخلی در فاز ۱۴ پارس جنوبی

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۲۲
کد خبر: 706756
سهم ۷۰ درصدی سازندگان داخلی در فاز ۱۴ پارس جنوبی

در ابتدای کار توسعه پارس جنوبی در دهه ۷۰، حدود ۲۵ درصد از تجهیزات ایرانی بود اما اکنون سهم ساخت داخل به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، نشست خبری مدیران ارشد شرکت نفت و گاز پارس، به مناسبت بهره‌برداری رسمی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، در محل این پالایشگاه برگزار شد.

محمدمهدی توسلی پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، به سختی کار در دوره‌ی تحریم اشاره کرد و گفت: این موضوع کار ما را مشکل کرد، اما از طرفی هم باعث شد ورود پیمانکاران داخلی شد که سرعت کار را بالا برد و همچنین باعث شد دانش فنی بسیاری کسب کنیم. 

او اضافه کرد: از آنجا که سازندگان خارجی حاضر به اعزام نیروهای متخصص نشدند ما باید خودمان دست به کار می‌شدیم و این موضوع، باعث ورود شرکت‌های دانش‌بنیان شد. 

توسلی‌پور افزود: ساخت تجهیزات کار دشواری بود. قطعات همچون پازل‌هایی بودند که هیچ نقشه‌ای برای ساخت آن‌ها وجود نداشت و سازندگان داخلی، بارها و بارها این قطعات را ساختند تا به شکل مطلوب امروزی رسید و شرکت‌های دانش‌بنیان، ردیف‌های شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۴ را به بهره‌برداری رساندند.

او در ادامه به پیشینه طرح توسعه فاز ۱۴ اشاره کرد و گفت:  این طرح، از جمله طرح‌های ۳۵ ماهه بود که توسعه آن از سال ۸۹ آغاز شد اما بعد از مدت کوتاهی از شروع فعالیت، به دلیل محدودیت منابع مالی و توان پیمانکاران طرح‌ها اولویت‌بندی شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، اضافه کرد: فاز ۱۴ نزدیک‌ترین فاز در دریا به ساحل ایران است و بنابراین اولویت‌بندی با توجه به فازهای مرزی انجام شد.

توسلی پور به عدم‌النفع‌های ایجاد شده اشاره کرد و گفت: با  توجه به ظرفیت خالی پالایشی، ابتدا باید تولید گاز در دریا انجام شود.

وی افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ بخش فراساحل شامل ۴ سکوی دریایی و ۲ خط ۳۲ اینچ تکمیل شد و ساخت پالایشگاه از انتهای سال ۹۸ آغاز شد و ظرف ۳.۵ سال ۳ ردیف شیرین سازی از ۴ ردیف را در مدار تولید داریم و در ماه‌های آینده ردیف آخر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

توسلی‌پور ادامه داد: ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی در بخش فراساحل تولید می‌شود و ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین به خطوط سراسری تزریق می‌شود.

او درخصوص تفاوت فاز ۱۴ با سایر فازها عنوان کرد: این پالایشگاه برای اولین بار به یک کنسرسیوم پر تعداد شامل ۸ عضو توسعه پیدا کرد.

توسلی‌پور با بیان اینکه فاز ۱۴ ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی است بیان کرد: در ابتدای کار توسعه پارس جنوبی در دهه ۷۰، حدود ۲۵ درصد از تجهیزات ایرانی بود اما اکنون سهم ساخت داخل به بالای ۷۰ درصد رسیده است. همچنین سیستم کنترل این فاز، توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در ادامه به خطرات موجود اشاره کرد و گفت:  پالایشگاه‌ها در پارس جنوبی، پالایشگاه گاز ترش هستند و خطرات زیادی دارد که کار سازندگان را دشوار می‌کرد اما خوشبختانه سازندگان داخلی از پس این کار برآمدند. 

به گفته‌ی توسلی‌پور، پالایشگاه فاز ۱۴ بیش از ۷۰ درصد ساخت داخل است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به اینکه خوراک مورد نیاز برای تولید ۴۰ درصد از بنزین کشور از این میدان تامین می‌شود، گفت: برای ادامه روند تامین گاز مورد نیاز کشور باید به سمت اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی آن برویم.

او به سوالی مبنی بر فلرینگ پاسخ داد: اهمیت زیست‌محیطی جمع‌آوری گازهای فلر بسیار با ارزش‌تر از بخش اقتصادی آن است. در حال حاضر، روزانه گاز در سایت ۱ و ۲ پارس جنوبی فلر می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی درخصوص افت فشار میادین اظهار کرد: میادین نفتی و گازی، میرا هستند و در هر میدان نفتی و گازی بعد از چند سال برداشت افت فشار وجود خواهد داشت خواهد داشت.

او در پایان به لزوم بهینه‌سازی مصرف اشاره کرد و گفت: تا چه زمانی قرار است تولید کنیم و در بخش خانگی هدر برود؟ زمستان‌ها صنعت ما به دلیل مصرف بیش از حد خانگی دچار مشکل می‌شود. باید اتاق فکرهایی برای توسعه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر شکل بگیرد و با توجه به روزهای آفتابی طولانی که در کشور وجود دارد این موضوع باید در اولیت قرار بگیرد.