۰ نفر

فرانسه به دنبال اتحاد حامی هسته ای برای مذاکرات انرژی اتحادیه اروپا است

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۶:۰۸
کد خبر: 703639
فرانسه به دنبال اتحاد حامی هسته ای برای مذاکرات انرژی اتحادیه اروپا است

فرانسه در حال برنامه ریزی برای نشستی با 12 کشور دیگر اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه با هدف ایجاد اتحادی از کشورها برای حمایت از انرژی هسته‌ای در سیاست‌های انرژی اتحادیه اروپا است.

به گزارش اقتصادآنلاین، این اقدام در بحبوحه‌ی اختلافات فزاینده بین فرانسه و کشورهای همفکری صورت می گیرد که خواهان سیاست‌های بیشتر اتحادیه اروپا برای ترویج انرژی هسته‌ای به عنوان منبع انرژی کم کربن هستند و کسانی مانند آلمان و اسپانیا که می‌گویند سوخت نباید در یک سطح با انرژی‌های تجدید پذیر قرار گیرد.

یک مقام فرانسوی گفت: «این نشست که توسط اگنس پانیه روناچر، وزیر انرژی فرانسه در حاشیه‌ی نشست وزرای انرژی کشورهای اتحادیه اروپا در استکهلم برگزار شد، بر نقش انرژی هسته‌ای در اهداف تغییرات آب و هوایی و امنیت انرژی متمرکز خواهد بود.»

این مقام گفت: «هدف این است که قبل از مذاکرات اتحادیه اروپا یک اتحاد حامی هسته‌ای با دیگر کشورها تشکیل شود، بدون اینکه مشخص کند این مذاکرات مربوط به کدام سیاست است.»

کشورهای رومانی، بلغارستان، اسلوونی، جمهوری چک، سوئد، ایتالیا، اسلواکی، لهستان، مجارستان، کرواسی، هلند و فنلاند و همچنین کمیسیون اروپا هستند

راب جتن، وزیر انرژی هلند گفت که از این همکاری استقبال می‌کند، اما خاطرنشان کرد که هلند در برخی موارد با فرانسه مخالف است - از جمله دیدگاه هلندی مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا باید هیدروژن مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر را قبل از سایر اشکال سوخت کم کربن در اولویت قرار دهد.

جتن به رویترز گفت: «فکر می‌کنم خیلی خوب است که ما با کشورهای هسته‌ای یک پلتفرم برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات داریم.»

کشورهای اتحادیه اروپا مسئول ترکیب انرژی ملی خود هستند و دیدگاه‌های متفاوتی در مورد انرژی هسته‌ای دارند.

کشورهایی از جمله فرانسه، سوئد و مجارستان در حال حاضر از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنند، در حالی که لهستان می‌خواهد اولین راکتورهای خود را بسازد. اتریش و لوکزامبورگ مخالف این منبع انرژی هستند و به نگرانی در مورد زباله‌های رادیواکتیو و ایمنی آنها اشاره می‌کنند، در حالی که سایرین، از جمله آلمان، در حال حذف تدریجی راکتورهای خود هستند.

اختلاف نظر در مورد نحوه مدیریت هسته‌ای، مذاکرات در مورد اهداف جدید انرژی‌های تجدیدپذیر، اتحادیه اروپا را به تأخیر انداخته است.

مقامات می‌گویند که اختلاف در حال سرایت به سیاست‌های دیگر است. کشورهای اتحادیه اروپا هفته گذشته نتوانستند درخصوص اولویت‌های دیپلماسی تغییرات آب و هوایی به توافق برسند، زیرا مناقشه هسته‌ای، خط لوله هیدروژنی چند میلیارد یورویی را نیز تهدید کرده است.