۰ نفر

همزمان با سفر رییس جمهور به چین؛

آمریکا برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران تلاش می‌کند

۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۳۸
کد خبر: 701678
 آمریکا برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران تلاش می‌کند

بزرگترین واردکننده نفت خام جهان و مشتری اصلی نفت ایران، چین، به دنبال روابط نزدیکتر با ایران است در حالی که ایالات متحده فشار بر صادرات نفت جمهوری اسلامی را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین در حالی که رییس جمهور ایران، برای توسعه‌ی روابط به چین سفر کرده، آمریکا تلاش می‌کند فشارهای تحریم‌ نفت ایران را افزایش دهد.

اویل پرایس نوشت، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان سفر ابراهیم رئیسی رئیسی، جمهور ایران به پکن در هفته جاری، متعهد شد به توسعه «همکاری دوستانه» با ایران ادامه دهد.

شی تأکید کرد که چین از ایران در حفظ حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و کرامت ملی و همچنین در مقاومت در برابر یکجانبه گرایی و قلدری حمایت می‌کند و با دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی ایران و تضعیف امنیت و ثبات ایران مخالف است.

سفر رئیسی به چین کمتر از یک هفته پس از تشدید تلاش‌های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن درآمدهای ایران با تحریم 9 شرکت تولید، فروش و ارسال نفت و پتروشیمی ایران در آسیا صورت می‌گیرد.

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) شش تولیدکننده پتروشیمی مستقر در ایران یا شرکت‌های تابعه آنها و سه شرکت در مالزی و سنگاپور را که در تسهیل فروش و حمل و نقل نفت و پتروشیمی مشارکت داشتند، تحریم کرد.

رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، گفت: «دولت بایدن از اقدام علیه تحریم‌طلبان تردید نخواهد کرد و ما مصمم هستیم که اجرای خود را با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای نگران‌کننده و مداوم ایران افزایش دهیم.»

مالی ماه گذشته به تلویزیون بلومبرگ گفت: «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی ایران است.»

اویل پرای در ادامه‌ی این گزارش نوشته بر کسی پوشیده نیست که بخش عمده ای از صادرات نفت ایران از طریق ناوگان نفتکش یا جعل اسناد به چین می‌رود تا نفت خام را به عنوان منشأ کشورهایی غیر از ایران، منتقل کند. در هفته‌های اخیر نشانه‌هایی نمایان شده است که ایران صادرات نفت خود را به ویژه به چین افزایش داده است.

در پایان سال 2022، طبق برآورد شرکت‌های ردیاب کشتی‌ها، صادرات ایران از 1 میلیون بشکه در روز فراتر رفته و حتی تصور می‌شود در نوامبر به 1.3 میلیون بشکه در روز رسیده باشد که بالاترین سطح از سال 2019 است.

آرمن عزیزیان، تحلیلگر بازار نفت ورتکسا در گزارشی در ژانویه گفت: چین در دسامبر 2022 حجم بی سابقه‌ای از نفت خام ایران را وارد کرد، در حالی که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران تحت تحریم‌ها در آخرین ماه سال 2022 به رکورد بالایی رسید. با فشار تهاجمی روسیه برای فروش نفت خام خود در چین پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب بر نفت روسیه، تانکرها از حمل نفت ایران به تجارت با نفت خام روسیه روی آوردند.

عزیزیان گفت، با این حال، سه ماهه چهارم سال 2022 شاهد افزایش خالص ناوگان به تجارت نفت ایران بودیم.