۰ نفر

افزایش بیش از حد ذخایر آمریکا قیمت نفت را بالا برد

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۵۴
کد خبر: 701464
افزایش بیش از حد ذخایر آمریکا قیمت نفت را بالا برد

با افزایش ذخایر آمریکا که نگرانی‌های تقاضا را بالا می‌برد، قیمت نفت کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، قیمت نفت در روز چهارشنبه با افزایش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت خام آمریکا و پیش‌بینی افزایش بیشتر نرخ بهره نگرانی‌ها را نسبت به چشم‌انداز کاهش تقاضای سوخت و رکود اقتصادی افزایش داد.

رویترز نوشت که معاملات آتی نفت برنت با 1.08 دلار یا 1.3 درصد کاهش به 84.48 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 1.14 دلار یا 1.4 درصد کاهش به 77.93 دلار رسید.

منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا (API) روز سه شنبه اعلام کردند، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 10 فوریه حدود 10.5 میلیون بشکه افزایش یافت.

به گفته منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، ذخایر بنزین حدود 846 هزار بشکه افزایش یافت، در حالی که ذخایر تقطیر حدود 1.7 میلیون بشکه افزایش یافت.

تحلیلگران هایتونگ فیوچرز می‌گویند: «داده‌های API فشار فزاینده‌ای بر بازار نفت وارد می‌کند، زیرا این هشتمین هفته افزایش سهام خواهد بود... تقاضای ضعیف در بازار ایالات متحده در کوتاه‌مدت به کاهش قیمت نفت ادامه خواهد داد».

در همین حال، یکی از مقامات فدرال رزرو روز سه‌شنبه گفت:پس از آنکه داده‌ها نشان داد که قیمت‌های مصرف کننده در ایالات متحده در ژانویه شتاب گرفته استب، بانک مرکزی ایالات متحده باید به افزایش تدریجی نرخ‌های بهره ادامه دهد تا بر تورم غلبه کند.

همچنین اعلامیه وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) در هفته جاری مبنی بر فروش 26 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک این کشور که در پایین ترین سطح خود در حدود 4 دهه اخیر است، بر قیمت نفت نیز تاثیرگذار بود.

طبق گزارش‌ها، پالایشگاه‌های بزرگ دولتی چین خرید نفت روسیه با تخفیف را از سر گرفته‌اند، در حالی که پالایشگاه‌های نفت ژاپن نیز ممکن است در صورت نیاز، نفت خام روسیه را خریداری کنند که به طور بالقوه اشتهای آنها را برای خرید نفت از منابع دیگر محدود می‌کند.

قیمت‌ها با افزایش پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2023 در اولین بازنگری ماه‌ها پس از بازگشایی چین، و همچنین کاهش پیش‌بینی‌های عرضه برای تولیدکنندگان عمده غیراوپک که حاکی از کاهش قیمت نفت بود، برخی از حمایت‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به همراه داشت. 

اوپک اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سال جاری به میزان 2.32 میلیون بشکه در روز یا 2.3 درصد افزایش می‌یابد که پیش‌بینی از فوریه را 100 هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد.