۰ نفر

تولید کمتر گاز طبیعی در آمریکا قیمت را کاهش می دهد/کاهش چشمگیر عرضه گاز روسیه به اروپا

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۵۳
کد خبر: 701278
تولید کمتر گاز طبیعی در آمریکا قیمت را کاهش می دهد/کاهش چشمگیر عرضه گاز روسیه به اروپا

در اوایل این ماه، قیمت معیار گاز طبیعی ایالات متحده برای اولین بار در دو سال اخیر به زیر 3 دلار در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا رسید. پیش بینی ها حاکی از آن است که حداقل تا اواسط سال، زیر 3 دلار باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، کاهش قیمت گاز طبیعی در حال حاضر تولیدکنندگان را مجبور می‌کند تا برنامه‌های تولید خود را کاهش دهند؛ درست زمانی که اروپا شروع به برنامه‌ریزی تابستانی برای پر کردن ذخیره‌سازی گاز خود می‌کند، انتظار می‌رود تقاضا کاهش پیدا کند.

اروپا مصرف ال ان جی آمریکا را متوقف کرد

از ابتدای سال جاری، قیمت گاز طبیعی ایالات متحده 46 درصد کاهش یافته است. تعداد دکل‌های حفاری در بخش‌های غنی از گاز شیل در نیمه اول سال گذشته، 48 درصد افزایش یافت اما اکنون این روند در شرف تغییر است زیرا ارائه‌دهندگان خدمات میادین نفتی هشدار می‌دهند که تجهیزات را به خارج از میادین گازی منتقل خواهند کرد.

افزایش دکل‌های حفاری در سال گذشته کاملاً قابل درک بود به این معنا که یک علامت کاملاً جدید صادرات LNG در اروپا دیده شد و قیمت گاز طبیعی ایالات متحده در پایان به طور میانگین 5.46 دلار در هر میلی‌متر بی‌تو در سال رسید؛ این بالاترین قیمت در طول 10 سال گذشته بود.

اما پس از آن، زمستان گرم که یک دوره استراحت را برای اروپا ایجاد کرد، همه چیز را تغییر داد؛ با وجود مکان‌های ذخیره‌سازی پر و تقاضای کمتر از میانگین فصلی، اروپا مصرف ال ان جی  آمریکا را متوقف کرد. زمستان در خود ایالات متحده در بیشتر موارد گرم بود و تقاضای داخلی را نیز پایین نگه داشت که باعث کاهش قیمت شد اما این ممکن است در آینده دردسر ایجاد کند.

در اروپا، قیمت گاز دارای نوسان و بسیار بالاتر از قبل از سال 2022 است. در اوایل این ماه، پس از یک رکود قابل توجه، این قیمت‌ها بار دیگر بر اساس پیش بینی‌ها برای دوره‌ی سرما در این قاره افزایش یافت. کلاوس مولر، رئیس سازمان نظارت بر بازار انرژی آلمان، بار دیگر هشدار داد که آلمانی‌ها در مصرف گاز بسیار اندک صرفه‌جویی می‌کنند.

در آسیا، نشانه‌هایی از بهبود تقاضا وجود دارد که عمدتاً به دلیل قیمت‌های پایین‌تر فروش گاز است. با بازگشت چین به حالت عادی پس از قرنطینه‌های کووید در سال گذشته، انتظار می‌رود این تقاضا حتی بیشتر افزایش یابد.

عرضه گاز روسیه به اروپا در تابستان امسال 18 میلیارد متر مکعب کمتر از سال گذشته خواهد بود

اروپا زمستان را با ذخیره گازی بیشتر از آنچه در این زمان از سال دارد به پایان می‌رساند. این نتیجه شانس اروپا با آب و هوا از نوامبر تا ژانویه است و این بدان معناست که برای پر کردن ذخیره‌، در بهار و تابستان باید گاز کمتری بخرد.

به گفته مورگان استنلی، سطوح بالاتر از حد معمول گاز اروپا در ذخیره سازی به این معنی است که خطر شکاف عرضه برای زمستان آینده بسیار کمتر از حد تصور قبلی است. تحلیلگران این بانک در واقع انتظار دارند که گاز کافی در اروپا برای جبران کاهش جریان خط لوله روسیه و تأمین گاز کافی در انبار برای زمستان 2023 و 2024 وجود داشته باشد.

مورگان استنلی گفت که عرضه گاز روسیه به اروپا در تابستان امسال 18 میلیارد متر مکعب کمتر از سال گذشته خواهد بود و اروپا تا پایان ماه مارس 29 میلیارد متر مکعب گاز در اعضای اصلی اتحادیه اروپا خواهد داشت. به نظر می‌رسد این ارقام بر اساس صادرات گاز روسیه به اروپا پس از قطع جریان و خرابکاری در نورد استریم است که تابستان گذشته 5 متر مکعب از ظرفیت صادرات خط لوله را خارج کرد.

با این حال، همه‌ی اینها به این معنی است که قیمت گاز ایالات متحده برای مدت طولانی‌تری پایین خواهد ماند و اگر قیمت‌ها پایین تر بماند، تولید نیز پایین خواهد آمد و اگر اروپا امسال شانس سال گذشته را با آب و هوا نداشته باشد، قیمت‌ها می‌تواند یک بار دیگر افزایش یابد.

معامله گران انتظار تنگ‌تر شدن بازار گاز را دارند

پیش‌بینی‌ها در مورد تولید گاز ایالات متحده در حال حاضر به‌ طور چشمگیری بازنگری شده است.  اداره اطلاعات انرژی انتظار دارد قیمت گاز طبیعی ایالات متحده در سال جاری کاهش یابد، که نشان دهنده‌ی تولید کمتر است. با این حال، این آژانس در آخرین چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی خود، افزایش 11 درصدی صادرات LNG ایالات متحده در سال جاری را پیش بینی کرد که احتمالاً این به تقاضای قوی اروپا بستگی دارد.

در همین حال، به نظر می‌رسد معامله گران انتظار تنگ‌تر شدن بازار گاز را دارند. قراردادهای آتی گاز با تاریخ تحویل در اوایل سال 2024 با قیمت بیش از 4 دلار در هر میلی‌متر Btu معامله می‌شوند. البته این ممکن است در طول سال تغییر کند، اما نشان می‌دهد که برخی از بازارها در حال آماده شدن برای بهره‌مندی از احتمال کاهش عرضه گاز هستند.

با این حال، پتانسیل صعودی ممکن است محدود باشد.  اداره اطلاعات انرژی خاطرنشان کرد که انتظار دارد به دلیل فعالیت محدود که پیامد تورم ناپایدار است، تقاضای گاز داخلی از بخش صنعتی کمتر شود.

این تصویر در اروپا حتی تیره‌تر است؛ قیمت‌های گزاف گاز در سال گذشته بسیاری از کسب‌وکارها را بر آن داشت  تا فعالیت‌ها را محدود کنند و حجم خود را کاهش دهند و این بدان معنی است که به سختی، وضعیت قیمت گاز در سال گذشته تکرار خواهد شد.