۰ نفر

جوابیه به یک گزارش

۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۵۳
کد خبر: 700926
جوابیه به یک گزارش

درپی انتشار گزارشی در اقتصادآنلاین، جوابیه از سوی وزارت نفت به این رسانه ارسال شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ پیرو انتشار گزارشی با عنوان «کاهش تولید یا آمارسازی جواد اوجی» جوابیه‌ای از سوی روابط عمومی وزارت نفت به ارسال شده است که در ادامه می‌خوانید:

1-بررسی گزارش سایت اقتصادآنلاین نشان می‌‌دهد یا نویسنده گزارش یا با الفبای صنعت نفت و بدیهیات آن آشنا نیست و یا به مصداق تجاهل‌العارفین خود را به ندانستن زده و گافهای سنگین را آگاهانه به خورد مخاطب می‌دهد. اگر نویسنده محترم کمی دقت داشت و تفاوت دو مفهوم «ظرفیت تولید» و «تولید نفت» و همچنین تفاوت نفت خام سبک و سنگین و بازارهای آن را به یک معنا فرض نمی‌کرد آنگاه دچار این خطای فاحش مقایسه آماری و تحلیلی نمی‌شد.

2-این یک موضوع بدیهی در صنعت است که بیشتر نفت تولیدی ایران نفت سنگین است و برخلاف ادعای نویسنده، بازار داغ نفت خام سبک ایران، اغراق نیست و در هیچ زمانی هیچ محموله صادراتی نفت خام سبک ایران بی مشتری نبوده است و در بسیاری موارد سفارشات مشتریان این نوع نفت خام صادراتی ایران به دلیل کمبود آن محقق نمی‌شود.

3-همانگونه که وزیر محترم نفت اعلام داشته‌اند «ظرفیت تولید نفت» ایران به رقم 8.3 میلیون بشکه در روز رسیده است و براساس گزارش مهندس اوجی، وزیر نفت، رقم فعلی تولید نفت خام کشور در کانال روزانه 3 میلیون بشکه قرار گرفته و بالاترین رقم تولید از سال 1397 تاکنون است، بنابراین بر خلاف برداشت نویسنده گزارش اقتصادآنلاین از دو گزار «ظرفیت تولید» و «تولید نفت» این به معنای کاهش 800هزار بشکه‌ای «تولید» نفت ایران و «آمارسازی» نیست. این موضوع کاملاً شفاف بوده و گزارش‌های آمار تولید و صادرات نفت ایران به تأیید نهادهای ذیصلاح نظارتی رسیده است. امیدواریم نویسنده گزارش متوجه گاف خود در این زمینه شده باشد.

4-نظام آماری اوپک براساس اعلام کشورهای عضو و همچنین گزارش منابع ثانویه از رصد بازار نفت تبعیت می‌کند و همواره میان این دو مرجع، اختلاف عددی وجود دارد، بنابراین اطلاق «آمار ساختگی» در این خصوص کاملاً نشان دهنده عدم تسلط نویسنده گزارش به مبانی گزارش‌های بازار نفت است.

5- گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از عدم تحقق درآمدهای نفتی در 6 ماهه نخست امسال به دلیل بیش برآورد مجلس محترم از میزان و قیمت صادرات نفت در بازه مورد نظر بوده است، اما همانگونه که گزارش‌های رسمی مراجع ذیصلاح و بانک مرکزی درخصوص افزایش درآمدهای نفتی کشور اذعان دارد و همچنین در سخنان اخیر جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم انعکاس یافت، تأمین بخش عمده‌ای از کسری بوجه سال جاری و سال گذشته از محل درآمدهای نفتی محقق شده است.

6- متأسفانه نویسنده گزارش تصورش این است که جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع نفت و گاز کشور مانند خرید تنقلات است. روابط راهبردی ایران و روسیه که با سفر روسای جمهور دو کشور در یک سال گذشته وارد توسعه بی سابقه‌ای شده است مطابق برنامه و فرآیندهای همکاری مشترک پیش می‌رود و تفاهمنامه‌های متنوعی در حوزه انرژی به امضا رسیده و در دست مذاکره است که تاکنون بیش از 4 میلیارد دلار از این تفاهمنامه‌ها به قرارداد تبدیل شده است. برخلاف ادعای نویسنده گزارش، این همکاری‌ها و تفاهمنامه‌ها نمایشی نیست و در برخی پروژه‌های نفتی با کشور روسیه نیز به 40درصد پیشرفت فیزیکی رسیده‌ایم. جهت اطلاع نویسنده گزارش در حال حاضر روسیه بزرگترین آورنده سرمایه خارجی در صنایع نفت و گاز ایران است و افق همکاری دو کشور در این زمینه کاملاً روشن است.

7-نویسنده گزارش هرقدر مایل باشد می‌تواند به منظور خوشایند دوستان هم‌جناحش به دولت سیزدهم تهمت بزند اما ارائه گزارش وزیر نفت به مردم شریف ایران که بیانگر تلاش صادقانه و شبانه‌روزی کارکنان خدوم صنعت نفت برای تأمین نیازهای کشور به نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی علی‌رغم جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه در دولت سیزدهم بوده، بر خلاف نظر وی «دستاوردسازی» نیست بلکه واقعیتی است که مردم قدرشناس ایران آن را دیده و لمس می‌کنند و به همین جهت در برهه‌های حساس با همکاری خود به خوبی نشان‌ داده‌اند که به خادمان خود در صنعت عظیم نفت اعتماد دارند.