۰ نفر

در بحبوحه تحرکات دلار؛

قیمت نفت ثابت ماند

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۰۴
کد خبر: 700308
قیمت نفت ثابت ماند

قیمت نفت در روز چهارشنبه در بحبوحه تحرکات ضعیف دلار و در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات بیشتر موجودی انبار برای سرنخ‌های بیشتر در مورد روند تقاضا بودند، تغییر چندانی نداشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افزایش ۳.۳ درصدی در جلسه قبل، با یک سنت افزایش به ۸۳.۷۰ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از جهش ۴.۱درصدی در جلسه قبل، با ۱۵سنت افزایش به ۷۷.۲۹ دلار رسید.

انتظار می‌رود شاخص‌های نفت پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، کمتر از آنچه بازارها انتظار داشتند، در مورد نرخ‌های بهره مخالف بود، حمایت خود را حفظ کنند؛ در حالی که آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که ذخایر نفت خام آمریکا علی‌رغم انتظارات قبلی برای صعود کاهش یافته است.

جون رونگ، تحلیلگر بازار انرژی گفت: « به نظر می‌رسد که احساس ریسک بهبود یافته پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، همراه با کاهش ارزش دلار آمریکا، برای افزایش قیمت نفت، پس از مشاهده عملکرد ضعیف از پایان ژانویه، مورد استفاده قرار گیرد.»

جون رونگ گفت: «احتمال این است که واکنش نزولی یک شبه دلار آمریکا نسبت به قبل بیشتر اندازه‌گیری شده باشد.»

شاخص دلار در روز چهارشنبه اندکی کاهش یافت و پس از اظهارات پاول در روز سه‌شنبه، قیمت را افزایش داد و نفت را برای صاحبان سایر ارزها ارزان‌تر کرد.

با کمتر شدن میزان تهاجم نرخ بهره در ایالات متحده، بازار امیدوار است که بزرگترین اقتصاد و مصرف کننده‌ی نفت جهان بتواند از کندی شدید در فعالیت‌های اقتصادی یا حتی رکود اجتناب کند و از افت تقاضا برای نفت جلوگیری کند.

جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد Westpac، گفت: «من فکر می‌کنم ما در یک بازار متعادل هستیم.»

او گفت: «اگر ما در کشورهای در حال توسعه، رشد قوی‌تر از حد انتظار داشته باشیم، قیمت (نفت) قوی‌تر خواهد شد و اوپک باید تولید خود را افزایش دهد. این دیدگاه اصلی ما نیست. ما شاهد افزایش شدید تقاضا نیستیم.»

به گفته‌ی منابع بازار، داده‌های هفتگی موجودی انبار از گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا نشان داد که در حمایت از بازار، ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 3 فوریه حدود 2.2 میلیون بشکه کاهش یافته است.

این امر، انتظارات ۹ تحلیلگر شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز را که تخمین زده بودند ذخایر نفت خام ۲.۵میلیون بشکه رشد کند، نادیده گرفت.

با این حال، ذخایر فرآورده‌های نفتی بیش از حد انتظار افزایش یافت، به طوری که ذخایر بنزین حدود ۵.۳ میلیون بشکه و ذخایر تقطیر شامل گازوئیل و نفت گرمایشی، حدود ۱.۱ میلیون بشکه افزایش یافت.

بازار به دنبال این است که ببیند آیا داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، کاهش ذخایر نفت خام را تایید می‌کند یا خیر.