۰ نفر

به نام محرومان به کام بدمصرف‌ها؛

دستور رییسی خلاف مصوبه دولت و لایحه بودجه است / اهدای یارانه انرژی به مرفه‌ نشینان

۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۰۷
کد خبر: 697910
دستور رییسی خلاف مصوبه دولت و لایحه بودجه است / اهدای یارانه انرژی به مرفه‌ نشینان

ایران با دارا بودن دومین ذخایر گازی جهان، شانزدهمین صادرکننده و البته چهارمین مصرف‌کننده گاز جهان است. اگر می‌خواهید ریشه‌ی این بدمصرفی را بیابید باید آن را در دستور رئیسی برای تخفیف 70 درصدی به مشترکان پرمصرف، جستجو کرد؛ سیاست غلطی که چندین دهه درحال اجراست و پرمصرف‌ها را به اتلاف بیشتر این سرمایه ملی تشویق می‌کند.

اقتصادآنلاین-نجمه جمشیدی؛ قبض گاز مشترکان گاز لرستانی پربازدیدترین خبر درشبکه‌های اجتماعی بود و پس از آن قبض‌های نجومی دیگر شهرها منتشر شد. این قبض‌های گاز نجومی با اعتراض گسترده‌ای ازسوی افکارعمومی مواجه شد به نحوی که رئیسی دستور تخفیف 70 درصدی برای مشترکان پرمصرف به مدت سه ماه را صادر کرد، دستوری که برخلاف مصوبه دولت و لایحه بودجه 401 است.

براساس لایحه بودجه 401 یارانه انرژی مشترکان پرمصرف باید حذف شود و قبض مشترکان تحت پوشش نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد و بهزیستی از محل قبض‌های مشترکان پرمصرف پرداخت شود. اما چرا رئیسی خلاف لایحه بودجه 401 دستور داد، پرسشی است که دولتمردان باید بدان پاسخ دهند. دستور رئیسی به کلاف سردرگمی برای لایحه بودجه 401 و شرکت ملی گاز تبدیل شده است. این دستور رئیسی شرکت ملی گاز را با چالش اساسی مواجه کرده است. از یک سو مشترکان پرمصرفی قرار دارند که تخفیف 70 درصد شامل آنها شده و از سوی دیگر مشترکانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی که قبض آنها باید از محل مشترکان پرمصرف پرداخت شود.

قبض روح محرومان با قبض گاز

نکته پنهان دیگر، قبض روح قبض‌های گاز در مناطق محروم بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که برای خانمی سالخورده در یکی از مناطق محروم لرستان، قبض گاز نجومی صادر شده که موارد مشابه بسیاری نیز در این‌باره وجود دارد. پیش از آغاز زمستان سخت، جواد اوجی، وزیر نفت، وعده رایگان شدن قبض گاز افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را داد، اما هم‌اکنون شاهد صدور قبض‌های نجومی برای دهک‌های پایین در محروم‌ترین شهرهای ایران هستیم. محرومانی که از ابتدا نباید برای آنها قبض گاز نجومی صادر می‌شد.

حذف یارانه مشترکان پرمصرف

بر اساس لایحه‌ بودجه 401 مشترکان پرمصرف دیگر از یارانه انرژی برخوردار نیستند و افزایش قیمت قبض‌های گاز مشترکان به جز محرومان، طبق قانون بوده است. طبق بند ی تبصره ۸ لایحه بودجه ۴۰۰ و بند ی تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۴۰۱ دولت مکلف شده که تعرفه‌گذاری برق و گاز به نحوی اصلاح کند که کم‌مصرف‌ها بدون تغییر باشند و مشترکانی که زیر الگوی مصرف از برق و گاز استفاده می‌کنند با افزایش تعرفه مواجه نشوند و افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند نیز از تعرفه رایگان برخوردار شوند و مشترکان پرمصرف دیگر از یارانه انرژی برخوردار نباشند.

فرصت طلایی تغییر الگوی مصرف

پرداخت نکردن یارانه انرژی به مشترکان پرمصرف موضوعی منطقی بود که دولت‌ها جرات اجرای واقعی آن را نداشتند. دولت رئیسی شروع‌کننده این طرح پرچالش است اما صدور دستور تخفیف 70 درصدی اجرای چنین طرحی را با مشکل مواجه می‌کند. مشترکان پرمصرف بی‌محابا درحال مصرف انرژی‌های ارزان قیمت هستند و با دستور رئیسی جمهور این مسئله تشدید خواهد شد.

رئیسی این دستور را باهدف کمک به اقتصاد خانوارها صادر کرده است. مسئله‌ای که بدان توجه نشده، فرصت طلایی بهینه‌سازی انرژی و اصلاح الگوی مصرف در چنین شرایطی است و چراکه مشترکان آموزش می‌بینند که در همه‌ی شرایط آب و هوایی درست مصرف کنند.

مصوبه اصلاح تعرفه‌ها

آذرماه امسال، مصوبه اصلاح تعرفه‌ها از سوی دولت رئیسی ابلاغ شد و براساس این مصوبه سه پله نخست بدون تغییر به ‌اسم مصارف متعارف، سه پله 4 تا 6 با سی درصد افزایش تعرفه‌ها و 4 پله 7 تا 10، با 50 درصد افزایش تعرفه مواجه شدند که مشترکینی که در این 7 پله قرار می‌گرفتند مشترکین پرمصرف ما هستند. دو پلکان 11 و 12 مشترکینی بسیار پرمصرف و بدمصرف هستند.

دولت در آزمون اصلاح الگوی مصرف مردود شد

دی ماه آزمون دولت برای اجرای قانون و اصلاح الگوی مصرف بود که دولت رئیسی نیز همچون دولت‌های پیشین جرات اجرای قانونی که خود مصوب کرده بود را نداشت و در بزنگاهی که می‌توانست مشترکان را به سوی اصلاح الگوی مصرف سوق دهد، پا پس کشید.

اما و اگرهای تخفیف 70 درصدی

براساس آمار شرکت ملی گاز،  حدود 60 درصد مشترکان در سه پله نخست قرار دارند و شامل افزایش تعرفه نشده‌اند اما 1.6 درصد مشترکین وارد پلکان یازدهم و دوازدهم شدند که بدمصرف شناخته شده‌اند. حال پرسش این است چرا بدمصرف‌ها شامل تخفیف 70 درصدی رئیس جمهور قرار گرفته‌اند؟

آیا تخفیف 70 درصدی به بدمصرف‌ها، تشویق مشترکان کم‌مصرف به مصرف گاز بیشتر نیست؟

باتوجه به اینکه طبق قانون قرار بود، قبض‌ها مشترکان محروم تحت پوشش نهادهای حمایتی، از محل قبض‌های مشترکان بدمصرف پرداخت شود، دولت با حذف این منبع درآمد، چه منبع جایگزینی را در نظر گرفته است؟

به گفته دولتمردان مصوبه دولت پابرجاست و از ابتدای 402 اجرایی خواهد شد. اگر زمستان 402 نیز شاهد سرمای بی‌سابقه باشیم، آیا دوباره دولت خلاف مصوبه خود عمل می‌کند؟ اگر چنین نیست، چرا 401 خلاف آن عمل کرده است.