۰ نفر

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی:

فشردگی بازارهای نفتی در سال 2023

۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷
کد خبر: 696830
فشردگی بازارهای نفتی در سال 2023

فاتح بیرول گفت: اگر اقتصاد چین به شکلی که مؤسسات مالی انتظار دارند بازگردد ممکن است بازارهای انرژی در سال جاری کاهش یابند. سال 2023 ممکن است سالی باشد که در آن شاهد بازارهای فشرده تر از آنچه برخی از همکاران تصور می‌کنند باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از رویترز، قیمت نفت در اوایل مبادلات روز دوشنبه، با تعطیلات سال نو قمری در شرق آسیا کاهش یافت اما به دلیل چشم انداز بهبود اقتصادی در چین، بزرگترین واردکننده‌ی نفت در سال جاری، بیشترین افزایش هفته‌ی گذشته را حفظ کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 46 سنت یا 0.5 درصد کاهش به 87.17 دلار رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 36 سنت یا 0.4 درصد کاهش به 81.28 دلار در هر بشکه رسید.

هفته گذشته برنت 2.8 درصد افزایش یافت، در حالی که شاخص ایالات متحده 1.8 درصد افزایش داشت.

تحلیلگران گفتند که خوش بینی در مورد بازگشایی چین احتمالاً قیمت نفت را بالاتر خواهد برد.

سوکریت ویجایاکار، مدیر مشاور انرژی تریفکتا در بمبئی گفت که بازار می‌خواهد در صورت از سرگیری رشد چین، موقعیت‌های خرید را حفظ کند.

تحلیلگران کالای ANZ در یادداشتی گفتند داده‌ها در 15 شهر این کشور نشان می‌دهد که پس از کاهش محدودیت‌های کویید در چین، افزایش قابل توجهی در سفر در چین وجود دارد و یک جهش 22 درصدی تراکم ترافیک جاده‌ای تا کنون در این ماه نسبت به سال گذشته وجود دارد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه گفت، اگر اقتصاد چین به شکلی که مؤسسات مالی انتظار دارند بازگردد ممکن است بازارهای انرژی در سال جاری کاهش یابند.

بیرول در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس به رویترز گفت: «من در مورد بازارها چندان آرام نخواهم بود و سال 2023 ممکن است سالی باشد که در آن شاهد بازارهای فشرده تر از آنچه برخی از همکاران تصور می‌کنند باشیم.»

جهش ترافیک چین در آستانه تعطیلات سال نو قمری نویدبخش تقاضای سوخت پس از تعطیلات دو هفته‌ای است.

تحلیلگران ANZ می‌گویند: «افزایش مورد انتظار تقاضا در حالی رخ می‌دهد که بازار برای تحریم‌های بیشتر نفت روسیه آماده می‌شود.»

گروه 7 موافقت کرده است که بررسی سطح سقف قیمت نفت روسیه را تا ماه مارس، یک ماه دیرتر از برنامه ریزی اولیه، به تعویق بیندازد تا به ارزیابی تأثیر سقف قیمت محصولات نفتی زمان بدهد.