۰ نفر

در چشم انداز 2023 پیش بینی می شود:

تبدیل عربستان سعودی به نیروگاه انرژی تجدیدپذیر

۲۸ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۲۰
کد خبر: 695986
تبدیل عربستان سعودی به نیروگاه انرژی تجدیدپذیر

عربستان سعودی قصد دارد در سال 2023 به سریع ترین رشد اقتصادی جهان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه این کشور در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت که عربستان سعودی به لطف برنامه اصلاحات بلندپروازانه چشم انداز 2030 به سریع‌ترین رشد اقتصادی امسال تبدیل خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برنامه اصلاحات با هدف رسیدگی به تمام مسائل پیش روی اقتصاد بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک و از جمله کاهش وابستگی آن به نفت به عنوان منبع درآمدهای بودجه است.

وی در طول سخنرانی خود به کاهش بیکاری در عربستان و باز شدن بازار کار به روی زنان بیشتر اشاره کرد.

چشم انداز 2030، زاییده افکار محمد بن سلمان، تبدیل عربستان سعودی به یک نیروگاه انرژی تجدیدپذیر را پیش بینی می‌کند که حدود 500 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

با این حال، این تحول با پول نفت تأمین خواهد شد، بنابراین عربستان سعودی مشغول به حداکثر رساندن درآمد خود از صادرات فراوان ترین کالای خود بوده است.

سال گذشته به دلیل افزایش قیمت نفت در بیشتر سال، سال خوبی برای اقتصاد عربستان بود که به اقتصاد این کشور کمک کرد تا رشد قوی داشته باشد به ویژه در سه ماهه سوم، زمانی که تولید ناخالص داخلی 8.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

به لطف عملکرد قوی‌تر صنعت نفت، عربستان سعودی مازاد بودجه را برای سال جاری، هرچند بسیار کمتر از سال گذشته، تنها 0.4 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است.

بودجه امسال که در دسامبر 2022 اعلام شد، بالغ بر 296 میلیارد دلار یا 1.114 تریلیون ریال است. هزینه‌ها به طور متوسط کاهش یافت و پیش بینی‌ها برای درآمدهای بودجه امسال نیز کاهش یافت.