۰ نفر

باوجود تحریم های اتحادیه اروپا؛

چین واردات نفت خام قطب شمال روسیه را افزایش داد

۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 694226
چین واردات نفت خام قطب شمال روسیه را افزایش داد

چین واردات نفت خام روسیه از قطب شمال را در جدیدترین نشانه از تغییر مسیر تحویل نفت روسیه در سطح بین المللی افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، این تغییر توسط بلومبرگ گزارش شد که به داده‌های Vortexa و Kpler استناد کرد و داده‌های Vortexa نشان داد که چین تنها اولین محموله Arco خود را - یک نفت خام ترش و سنگین - در نوامبر سال گذشته خریداری کرد. به گفته تاجرانی که بلومبرگ با آنها صحبت کرده است، این وضعیت می‌تواند برخی از واردات نفت عراق را کاهش دهد.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در کپلر به بلومبرگ گفت: «مسیریابی مجدد گریدهای قطب شمال کاملاً در حال انجام است. درجات قطب شمال روسیه جزو جریان‌های اروپا محور بودند که از 5 دسامبر باید خانه‌های جدیدی در جای دیگری پیدا کنند و در همه این موارد تقریباً هند و چین از هم جدا می‌شوند.»

در همین حال، هند نیز واردات نفت خام قطب شمال روسیه را افزایش می‌دهد. بر اساس داده‌های Vortexa، ماه گذشته اولین محموله مخلوط نفت خام Varandey از میادین نفتی Timan-Pechora که توسط شرکت روسی Lukoil اداره می‌شود، به هند رسید.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، هند - سومین واردکننده بزرگ نفت خام جهان – محموله‌هایی از سایر گریدهای نفت خام روسیه را از قطب شمال خریداری کرده است.

پیش از این، نفت خام قطب شمال به اروپا ارسال می شد، اما جریان‌ها تغییر کرده است زیرا اتحادیه‌ی اروپا صنعت انرژی روسیه را با یک سری اقدامات تحریمی هدف قرار داد که با تحریم بیشتر واردات نفت خام روسیه که در 5 دسامبر اجرایی شد، به اوج خود رسید.

در نتیجه، چین و هند به عنوان بزرگترین خریداران نفت روسیه جایگزین اروپا شده‌اند و هند مصرف نفت خام روسیه را افزایش داده است. روسیه از یک صادرکننده حاشیه‌ای قبل از جنگ در اوکراین، اکنون به بزرگترین تأمین‌کنند‌ه‌ی این کالا برای هند تبدیل شده است.