۰ نفر

قطر و آمریکا به بزرگترین صادرکنندگان ال‌ ان جی بدل شده اند

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 692728
قطر و آمریکا به بزرگترین صادرکنندگان ال‌ ان جی بدل شده اند

ایالات متحده در کنار قطر، به بزرگترین صادرکننده‌ی گاز طبیعی مایع در جهان تبدیل شده است. بلومبرگ امروز گفت که هر دو کشور در سال گذشته 81.2 میلیون تن سوخت فوق‌سرد صادر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، اگر آتش سوزی‌ای که تأسیسات Freeport LNG را در اواسط سال 2022 تعطیل کرد و آن را تا پایان سال تعطیل نگه داشت رخ نمی‌داد، می‌توانست قطر را از آن خود کند. ریستاد انرژی در پایان سال گذشته اعلام کرد که با Freeport LNG، کل صادرات ال‌ان‌جی، ایالات متحده به 86 میلیون تن خواهد رسید.

با این حال، ریستاد انرژی در سال گذشته اعلام کرد که امسال، زمانی که Freeport LNG مجدداً راه اندازی شود، ایالات متحده، شاهد افزایش 11 درصدی صادرات ال‌ان‌جی خواهد بود که این امر باعث می‌شود ایالات متحده، بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان باشد و از قطر پیشی بگیرد.

با این حال، با نگاه به آینده‌ای دورتر، تولیدکنندگان ال‌ان‌جی ایالات متحده باید تلاش کنند تا جایگاه اول را حفظ کنند زیرا قطر در تلاش است ظرفیت صادرات سالانه خود را به بیش از 100 میلیون متر مکعب افزایش دهد.

در همین حال، تقاضا چیزی است که تولیدکنندگان آمریکایی نیازی به نگرانی در مورد آن ندارند. با دور شدن اروپا از گاز خط لوله روسیه، این گاز منبع عظیمی از تقاضا برای ال‌ان‌جی آمریکا را در آینده فراهم می‌آورد.

تحلیلگران ریستاد انرژی در ماه دسامبر گفتند که تقاضا برای ال‌ان‌جی در آسیا نیز رو به بهبود است، که نشان می‌دهد قیمت سوخت نیز احتمالاً برای مدتی نسبتاً طولانی، بالا باقی خواهد ماند.

ایالات متحده در سال 2016 و در میان فراوانی گاز شیل و تقاضای فزاینده برای گاز، به صحنه صادرات ال‌ان‌جی ملحق شد. آسیا پیش‌تر مقصد محموله‌های ایالات متحده بود تا اینکه سال گذشته و به طور ناگهانی، اروپا به عنوان یک واردکننده اصلی در میان کاهش عرضه گاز روسیه و عزم اتحادیه برای تغییر وابستگی گازی خود به روسیه، به ایالات متحده روی آورد.