۰ نفر

کاهش قیمت نفت برنت ادامه دارد/ بحران بازار نفت ناشی از تهاجم روسیه به پایان نزدیک است

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبر: 692682
کاهش قیمت نفت برنت ادامه دارد/ بحران بازار نفت ناشی از تهاجم روسیه به پایان نزدیک است

برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اگر جهان به طور کامل از محدودیت‌های کووید خارج شود، تقاضای جهانی نفت در سال آینده می‌تواند تا ۴ درصد افزایش یابد و بسیاری از بادهای مخالفی که رشد قیمت نفت را در سال جاری کاهش کرده‌اند در سال 2023 وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، به نقل از اویل پرایس، تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه، یک بحران بزرگ در بازار ایجاد کرد؛ قیمت نفت و گاز به بالاترین حد در چند دهه گذشته رسید، قیمت زغال سنگ نزدیک به 70 درصد رشد کرد و قیمت جهانی گندم بیش از 60 درصد افزایش یافت در حالی که قیمت فلزات صادراتی روسیه مانند نیکل، پالادیوم و آلومینیوم همگی به میزان قابل توجهی افزایش یافتند.

در همین حال، یورو برای اولین بار در بیش از دو دهه‌ی گذشته به دلیل ترس از اینکه جنگ باعث یک بحران اقتصادی جهانی شود، به زیر قیمت دلار سقوط کرد.

با این حال، اکنون نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این اختلال می‌تواند به پایان برسد، زیرا قیمت‌های نفت خام، گاز طبیعی و مواد غذایی همگی به سطح قبل از جنگ بازگشته‌اند در حالی که یورو طی سه ماه گذشته با افزایش 7 درصدی در برابر دلار به 1.06 دلار رسیده است.

بازگشت قیمت انرژی به سطح قبل از جنگ

قیمت بنچ‌مارک نفت در ماه مارس تنها چند هفته پس از حمله روسیه به اوکراین به کمتر از 130 دلار در هر بشکه رسید. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام بود و تحریم‌ها علیه این کشور، عرضه را کاهش داد و قیمت ها را بالا برد. اما قیمت نفت از ماه ژوئیه در حال کاهش مداوم بوده است و در حال حاضر حدود قیمت قبل از جنگ، یعنی 80 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

خورخه لئون، استراتژیست ارشد تحقیقات بازار نفت در ریستاد انرژی، به یاهو نیوز گفت: « به طور عمده، قیمت نفت در ماه‌های اخیر به دلیل ترس از رکود و افزایش نرخ بهره در بسیاری از اقتصادهای توسعه‌یافته کاهش یافته است. بدتر شدن وضعیت در اوکراین همچنین می‌تواند سیگنال‌های نزولی را به بازار وارد کند و در نتیجه باعث کندی اقتصاد جهانی شود.»

این نگرانی وجود دارد که قیمت نفت به دلیل افزایش موارد کووید در چین کاهش بیشتری پیدا کند. فعالیت‌های تولیدی چین در ماه دسامبر برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و احتمال کاهش تقاضای نفت در ماه‌های ابتدایی سال جدید را افزایش داد..

کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: «چین در سال 2022 به دلیل این سیاست سختگیرانه صفر کووید، سرعت خود را کاهش داده است. برای اولین بار در 40 سال گذشته، رشد چین در سال 2022 احتمالاً به رشد جهانی یا کمتر از آن خواهد رسید. که قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است. کاهش محدودیت‌های کووید به معنی آتش‌سوزی در سراسر چین خواهد بود.»

Credit Suisse می‌گوید که فروش هنوز تمام نشده است و اضافه می‌کند: «برنت احتمالاً در زمان مناسب شاهد نزول بیشتر به سمت اصلاح 61.8 درصدی در 63.02 خواهد بود، جایی که ما اطمینان بیشتری نسبت به کف باثبات‌تر و ظهور مرحله تثبیت ایجاد خواهد کرد.

یک سیگنال نزولی دیگر این است که بازارهای آتی نفت خام رو به عقب رفته اند. Contango و Backwardation صطلاحاتی هستند که معمولاً در بازارهای آتی کالا استفاده می‌شوند. بازار کنتانگو بازاری است که در آن قراردادهای آتی با قیمت واقعی معامله می‌شوند؛ به عنوان مثال، اگر امروز قیمت یک قرارداد نفت خام WTI ، 60 دلار در هر بشکه باشد اما قیمت تحویل در شش ماه 65 دلار باشد، آنگاه بازار در حال رکود است.

در سناریوی معکوس، فرض کنید قیمت یک قرارداد نفت خام WTI امروز 60 دلار در هر بشکه باشد اما قیمت تحویل شش ماهه پایین تر از خط 55 دلار باشد، آنگاه گفته می‌شود که بازار در حال رکود است.

بنابراین، وضعیت فعلی به این معنی است که معامله گران نفت معتقدند که قیمت برنت به کاهش خود ادامه خواهد داد.

تحلیلگران همه جا هستند

برخی پیش‌بینی می‌کنند که اگر جهان به طور کامل از محدودیت‌های کووید خارج شود، تقاضای جهانی نفت در سال آینده می‌تواند تا ۴ درصد افزایش یابد.

«پیر اندوراند»، تاجر صندوق تأمینی، به بلومبرگ گفته است که تقاضای نفت ممکن است در سال 2023 بین 3 تا 4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که با تغییر به نفت از گاز کمک می‌کند.

به همین ترتیب، برخی از تحلیلگران بر این باورند که بسیاری از بادهای مخالفی که رشد قیمت نفت را در سال جاری کاهش کرده‌اند، از جمله سیاست چین در برابر کووید صفر و انتشار هماهنگ شده SPR توسط چندین دولت، دیگر در سال 2023 وجود نخواهد داشت. با وجود تحریم‌های نفت و گاز روسیه، باید قیمت نفت افزایش پیدا کند.

«پیر اندوراند» همچنین پیش‌بینی کرده است که بخش انرژی به دلیل تقاضای بالا برای ذخایر نفت و گاز، عملکرد بهتری نسبت به سایر بخش‌های بازار داشته باشد.