۰ نفر

پیش‌ بینی کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت روسیه

۱۲ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۴۰
کد خبر: 692583
پیش‌ بینی کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت روسیه

تحلیلگر کالایی UBS گفت: ممنوعیت اروپایی نفت خام و محصولات پالایش شده‌ی روسیه از طریق دریا (که از 5 فوریه به اجرا گذاشته می‌شود) منجر به کاهش حداقل 1 میلیون بشکه تولید روسیه در سال 2023 شود

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، تحلیلگران کالایی UBS به اینسایدر گفتند ممنوعیت اتحادیه اروپا بر فرآورده‌های نفتی روسیه که قرار است از 5 فوریه اجرایی شود، می‌تواند منجر به کاهش 1 میلیون بشکه‌ای روزانه تولید نفت خام روسیه در سال جدید شود.

جیوانی استاونوو، تحلیلگر کالایی  UBSگفته:« ما انتظار داریم که ممنوعیت اروپایی نفت خام و محصولات پالایش شده‌ی روسیه از طریق دریا (که از 5 فوریه به اجرا گذاشته می‌شود) منجر به کاهش حداقل 1 میلیون بشکه تولید روسیه در سال 2023 شود و روسیه در یافتن بازارهای جایگزین با مشکل مواجه شود.»

در حالی که روسیه حجم نفت خام را به آسیا تغییر داده است، تاجران به طور فزاینده‌ای با چالش امنیت کشتی‌های مورد نیاز بیمه شده برای حمل نفت خام تحریم شده روسیه روبه رو شده‌اند؛ از هفته اول دسامبر، مسکو نزدیک به 90 درصد از نفت خام خود را به آسیا می‌فرستاد.

مسکو همچنین هشدار داده که ممکن است تولید خود را تا 700 هزار بشکه در روز کاهش دهد تا به سقف قیمتی 60 دلاری در هر بشکه نفت خود که توسط G7 در دسامبر اعمال شد، پاسخ دهد.

تحلیلگر دیگری به نام «اوله هانسن» از بانک «ساکسو» به «اینسایدر» گفت که عرضه جهانی کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد و به محض بهبود تقاضای چین، قیمت نفت در سال جاری به بالای 100 دلار در روز خواهد رسید.

ساکسو به اینسایدر گفت: «پس از یک سه ماهه‌ی اول نرم، من می‌بینم که قیمت برنت به محدوده 90 تا 100 دلار باز می‌گردد. آنچه بعداً اتفاق می‌افتد به قدرت کاهش رشد اقتصادی آینده بستگی دارد.»

روسیه دارای سومین صنعت بزرگ پالایشی در جهان است و انتظار می‌رود ممنوعیت اتحادیه اروپا که از 5 فوریه اجرایی می‌شود تأثیر نسبتاً مهمی داشته باشد.

طبق اطلاعات Energy Intelligence پالایشگاه‌های روسیه در حال حاضر با کمبود نیروی کار به دلیل سربازی اجباری برای جنگ پوتین در اوکراین دست و پنجه نرم می‌کنند. تحلیلگران انرژی اینتل انتظار دارند در سال جاری شاهد کاهش بیشتر حاشیه‌های پالایشی روسیه باشند، زیرا آن‌ها برای نفتکش‌ها و افزایش صادرات هزینه‌ی بیشتری می‌پردازند و پیش‌بینی می‌کنند که نفت روسیه در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.