۰ نفر

افزایش موارد کووید تقاضای نفت چین را کاهش می دهد

۱۲ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۱۷
کد خبر: 692568
افزایش موارد کووید تقاضای نفت چین را کاهش می دهد

تقاضای نفت در چین در ابتدای سال می‌تواند بسیار ضعیف باشد زیرا فعالیت‌های تولیدی در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان از روزهای ابتدایی همه‌گیری در فوریه 2020، در بحبوحه افزایش موارد ابتلا به کووید پس از کنار گذاشتن «کووید صفر» خود، بیشترین کاهش را داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، براساس داده‌های اداره ملی آمار که کمتر از انتظارات اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز بود، شاخص مدیران خرید چین از 48.8 در نوامبر به 47.0 در دسامبر کاهش یافت.

علامت 50 واحدی در شاخص، انقباض را از رشد جدا می‌کند و واحد زیر 50 نشان دهنده‌ی انقباض در فعالیت است؛ بنابراین در ماه دسامبر، فعالیت‌های تولیدی چین برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و این کاهش شدیدترین کاهش از زمان شروع همه‌گیری در فوریه 2020 بود.

بازگشایی چین به افزایش تعداد مبتلایان به کووید منجر شده است و با واکسیناسیون کمتر و مؤثرتر در این کشور، کمبود نیروی کار و اختلالات زنجیره تأمین شروع به ظهور کرده است.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد به سی‌بی‌اس گفت: «سال 2023، آغاز سختی برای اقتصاد چین است.»

جورجیوا گفت که بازگشایی چین و افزایش عفونت‌های ناشی از آن «خبر بد» برای اقتصاد جهانی در کوتاه مدت است که در چند ماه آینده برای چین سخت و تأثیر آن بر رشد چین و منطقه، تأثیری منفی خواهد بود.

چین در سال 2022 به دلیل سیاست سختگیرانه‌ی صفر کووید، سرعت خود را کاهش داده است. برای اولین بار در 40 سال گذشته، رشد چین در سال 2022 احتمالاً به رشد جهانی یا کمتر از آن خواهد رسید که قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است. جورجیوا خاطرنشان کرد: «کاهش محدودیت‌های کووید در سال آینده به مدت سه، چهار، پنج و شش ماه به معنای آتش‌سوزی در سراسر چین خواهد بود.»

قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی سال 2022 برگشت کرد، اما علیرغم نوسانات سال گذشته، قیمت‌های سالانه تنها 10 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافت که دلیل آن کاهش رشد چین، ترس از رکود، و افزایش نرخ بهره تهاجمی از سوی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی بود.