۰ نفر

لهستان برای ممنوعیت نفت روسیه آماده شد

۹ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۵۱
کد خبر: 691792
لهستان برای ممنوعیت نفت روسیه آماده شد

وزیر اقلیم لهستان اعلام کرد این کشور خود را برای ممنوعیت فروش نفت روسیه به کشورهایی که مکانیزم سقف قیمت را به اجرا گذاشته اند، آماده کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کشورهای گروه هفت و متحدانشان از جمله لهستان، در دسامبر سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای فروش نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود را به اجرا گذاشتند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در واکنش به این اقدام، سه شنبه هفته جاری فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهایی که این مکانیزم را فعال کرده اند از اول فوریه به مدت پنج ماه، ممنوع می شود.

شرکت پی کی اورلن اعلام کرد لهستان خرید نفت روسیه را به تدریج کاهش داده و پس از آغاز جنگ در اوکراین، خرید نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود را متوقف کرده است. این شرکت که بزرگترین پالایشگر نفت لهستان است، اعلام کرد از طریق همکاری با آرامکوی سعودی، منابع تامین دیگری پیدا کرده است.

آنا مسکوا، وزیر اقلیم و محیط زیست لهستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد آماده پالایش همه نوع نفتی هستیم که مزیت ما محسوب می شود. وی همچنین اظهار کرد: بر این باور است که بسته بعدی تحریمها که توسط اتحادیه اروپا معرفی خواهد شد، شامل تصمیم درباره ممنوعیت نفت روسیه است.

دو منبع آگاه در نوامبر به رویترز گفتند: لهستان به دنبال جلب حمایت آلمان برای تحریمهای اتحادیه اروپا علیه بخش لهستانی-آلمانی خط لوله نفتی دروژباست تا ورشو بتواند قرارداد خرید نفت روسیه در سال ۲۰۲۳ را بدون پرداخت جریمه، رها کند.

بر اساس گزارش رویترز، لهستان و آلمان در بهار وعده دادند واردات نفت روسیه از طریق مسیر شمالی دروژبا را تا پایان سال متوقف کنند اما شرکت پی کی اورلن به دلیل قراردادی که با شرکت نفت و گاز "تات نفت" روسیه دارد، مجبور است به تعهداتش پایبند بماند.