۰ نفر

مهلت آمریکا به روسیه برای گریز از سقف قیمت نفت

۵ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۲۶
کد خبر: 690970
مهلت آمریکا به روسیه برای گریز از سقف قیمت نفت

ایالات متحده گفته است برای محموله های نفت خام روسیه، یک دوره‌ی مهلت زمانی در نظر گرفته می‌شود تا قبل از اینکه با تحریم‌ها مواجه شوند، به مقصد برسند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین به نقل از اویل پرایس، وزارت خزانه داری ایالات متحده، محموله فرآورده‌های نفتی را از یک دوره‌ی زمانی که سال آینده اجرایی می‌شود، اعطا خواهد کرد.

سقف قیمت محموله‌های نفت خام روسیه، از 5 دسامبر به اجرا گذاشته شد اما سقف قیمت محصولات نفتی روسیه مانند بنزین و گازوئیل تا 5 فوریه اعمال نخواهد شد. اما اکنون، ایالات متحده گفته است برای این محموله‌ها یک دوره‌ی مهلت زمانی در نظر گرفته می‌شود تا قبل از اینکه با تحریم‌ها مواجه شوند، به مقصد برسند.

اگر محموله‌های فرآورده‌های نفتی روسیه، قبل از 5 فوریه بارگیری و قبل از 1آوریل در بند مقصد تخلیه شوند، مشمول سقف قیمت نخواهند بود.

البته روسیه از پیروی از سقف قیمتی خودداری می‌کند و «ولادیمیر پوتین» حتی تهدید کرده است که در صورت لزوم تولید نفت خام را کاهش خواهد داد.

سقف قیمت نفت برای محدود کردن درآمدهای نفت خام روسیه و در عین حال حفظ جریان به بازارهای بین المللی طراحی شده است اما سقف قیمت علی‌رغم اهداف مورد حمایت آن، انتقادهای زیادی را در پی داشته و مخالفان ادعا می‌کنند که چنین سقفی بی‌اثر خواهد بود به‌ویژه اگر روسیه تهدید خود، مبنی بر امتناع از ارسال نفت خام یا محصولات دیگری را عملی کند.

مشکلات سقف قیمت فراتر از تهدیدات روسیه است؛ در دو هفته‌ی اول سقف قیمت نفت خام، زمانی که ترکیه خواستار اثبات بیمه‌ی کامل محموله‌ شد، تانکرهای نفت خام که از «تنگه بسفر» و «داردانل» عبور می‌کردند، متوقف شدند.