۰ نفر

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش عنوان کرد:

امروز کالاهای ایرانی در لایسنس‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد/افزایش سهم سی‌ان‌جی در دستور کار است

۳ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۴۵
کد خبر: 690531
امروز کالاهای ایرانی در لایسنس‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد/افزایش سهم سی‌ان‌جی در دستور کار است

جلیل سالاری بیان کرد: اکوسیستم دانش بنیان در کنار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی شکل گرفته و نسبت به تجاری‌سازی و بومی‌سازی و همچنین نسبت به طراحی محتوی و تولید نمونه اقدام کردیم و امروز در واحدهای تحت لیسانس به دانش فنی دست یافته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، امروز عصر در مراسم هفته پژوهش که طی آن از انعقاد ۱۶ تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی شد گفت:طبق آسیب شناسی‌ های دستاورد واحدهای پتروشیمی، در برابر هزینه‌های صورت گرفته کم بوده است و به این جهت کارگروهی برای نیازهای فناورانه تشکیل شد و همه‌ی شرکت‌های تابعه پالایش و پخش در یک اکوسیستم قرار گرفتند.

سالاری اضافه کرد: این کارگروه در چارچوب تفاهم‌نامه وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد و نیازهای فناوری را در شرکت‌های تابعه پالایش و پخش تجمیع کردیم.

او ادامه داد: اکوسیستم دانش بنیان در کنار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی شکل گرفته و نسبت به تجاری‌سازی و بومی‌سازی و همچنین نسبت به طراحی محتوی و تولید نمونه اقدام کردیم و امروز در واحدهای تحت لیسانس به دانش فنی دست یافته‌ایم. شرکت‌هایی که در قالب اصل ۴۴ واگذار شده‌اند نیز در این اکوسیستم وارد شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش درخصوص ارتقای نفت کوره و شکست مولکولی اظهار کرد: در حال حاضر، شرایط تولید در کشور به شکلی است که منابع هیدروکربوری سنگین رسیده‌ایم و لازم است چالش نفت کوره که یک تکلیف قانونی است حل شود.

سالاری با اشاره به ایجاد فن بازار گفت: ما در این خصوص اقدام کردیم و باید شرایطی ایجاد شود که دانش بنیان‌ها وارد بازار شده و تجاری سازی انجام و تولید انبوه صورت گیرد. محصولات باید بومی‌سازی شوند تا بتوانیم وارد بازارهای خارجی شویم.

او ادامه داد: ارزش تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که امروز به امضا می‌رسد ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار است.

او اضافه کرد: در حال حاضر کالاهای مورد نیاز در پروژه‌های فراسرزمینی را از داخل می‌بریم و در این راستا مجموعا ۱۰۰ تن کالا آماده و تا کنون حدود ۲۰-۳۰ تن منتقل شده است. امروز کالاهای ایرانی در لایسنس‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت‌های خارجی نیز به این اعتبار اذعان دارند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یکی از محورهای تفاهم‌نامه‌های امروز را بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی دانست و افزود: ناترازی مصرف گاز در کشور و مصارف بالای سوخت در چرخه حمل و نقل باعث شده تا شدت مصرف انرژی بالا باشد.

سالاری ادامه داد روی کنترل شدت مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف در سبد سوخت  تاکید کرد و گفت: در این راستا افزایش سهم سی‌ان‌جی و رعایت قانون هوای پاک در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه هوشمندسازی در حوزه زنجیره انتقال و توزیع نیز اهمیت زیادی دارد گفت: شکاف قیمتی با کشورهای همجوار بالا است و مسیر قاچاق را فراهم می‌کند و این موضوع، انحراف در مصرف را ایجاد می‌کند. در این راستا لازم است هوشمندسازی در چرخه‌ی حمل و نق  صورت بگیرد.

به‌گفته‌ی این مقام مسئول در بحث نرم‌افزاری باید به حملات سایبری توجه ویژه‌ای داشت و یکی از تفاهم‌نامه‌های امروز در همین خصوص است.

او همچنین به قانون جهش دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: لازم است به این قانون توجه شود تا جریان نخبگانی در کشور شکل بگیرد تا مانع مهاجرت نخبگان شویم. 

سالاری با اشاره به اینکه واحدهای پالایشگاهی در شرایط تعمیر هشتند اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی در تامین کاتالیست‌ها نداریم و تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی که امروز مبادله می‌شود باید پایش شود تا در چارچوب زمان‌بندی محقق شوند. 

او در پایان گفت: پیشنهاد دادیم در بودجه ۱۴۰۲ از سود شرکت‌های پالایشی برای توسعه پالایشی استفاده کنیم و در این راستا باید از همه ظرفیت داخل کشور استفاده شود.