۰ نفر

نگاهی به نقش گرماتاب‌ها در ناترازی گاز:

هدر رفت شدید گاز با گرم کردن فضای خارجی مراکز تجاری

۳۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۵۹
کد خبر: 689823
 هدر رفت شدید گاز با گرم کردن فضای خارجی مراکز تجاری

گرم کردن فضاهای خارجی با استفاده از گرماتاب ها، یکی از عوامل مهم در هدررفت انرژی در فصل زمستان است که به شکل افسارگسیخته ای گاز مصرف می کنند تا محیط های باز را گرم کنند!

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، یکی از وسایلی که با ورود به فصل سرما در خیابان‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز تجاری مشاهده می‌کنیم، گرماتاب‌هایی هستند که فضای بیرونی این محل‌ها را گرم می‌کنند. برخی از این گرماتاب‌ها چنان شدتی دارند و چنان گرمایی تولید می‌کنند که اگر در فاصله‌ی چندمتری از آن کافه یا رستوران قرار داشته باشید، کاملاً گرما را احساس می‌کنید. علاوه بر این برخی از کافه‌ها و رستوران‌ها با استفاده از این گرماتاب‌ها چنان فضای بیرونی خود را گرم می‌کنند که مجبور می‌شوید لباس‌های خود را سبک کنید تا در آن محیط تاب بیاورید!

گرماتاب‌ها در خراسان رضوی ممنوع شد

فرشید دشتی، مدیر بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی، به تازگی طی سخنانی با بیان اینکه مطابق ردیف‌های چهار و پنج مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱، استفاده از گاز طبیعی به منظور گرمایش استخرهای خانگی و استفاده از وسایل انرژی‌بر درب ورودی یا گرماتاب در فضای باز ممنوع است، اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم اعلام ناترازی شدید گاز در ایام سرد، استفاده از وسایل گرمایشی در محل‌های روباز توسط مراکز تجاری به ویژه رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: اکیپ‌های زمستانی شرکت گاز خراسان رضوی طبق قانون، در مرحله اول نسبت به صدور اخطار به مراکز متخلف اقدام نموده و در نوبت دوم در صورت عدم رعایت موضوع نسبت به قطع جریان گاز اقدام خواهد کرد.

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی تأکید کرد: اتصال مجدد جریان گاز مشترکان متخلف پس از اخذ تعهد از نماینده تام‌الاختیار مشترک مبنی بر رعایت قوانین و عدم استفاده از وسایل گرمایشی انجام خواهد شد. از ابتدای ابلاغ این قانون تاکنون جریان گاز ۳۱ مرکز متخلف در سطح مشهد قطع شده و بازرسی و پایش روزانه مراکز به ویژه رستوران‌های مراکز ییلاقی با جدیت انجام می‌شود.

حالا این موضوع با مخالفت عده‌ی زیادی از رستوران‌داران و اهالی خراسان رضوی روبه رو شده اما اگر این موضوع به تمام استان‌ها تعمیم پیدا کند به تنهایی می‌تواند در صرفه‌جویی بخش زیادی از گاز طبیعی نقش مهمی ایفا کند.

این حرکت که هم‌اکنون در خراسان رضوی آغاز شده، مخالفان و موافقانی هم دارد که عموم مخالفان آن، رستوران‌داران و کافه‌داران هستند. این موضوع چیز عجیبی نیست چرا که هرگز اهمیت گاز طبیعی به درستی برای مردم تشریح نشده و آن‌ها از اینکه چرا در سرمای زمستان نمی‌توانند در محیط بیرونی و با استفاده از گاز طبیعی گرم شوند گله‌مند می‌شوند و این از صحبت‌هایی که با دو نفر از رستوران‌داران در تهران داشتیم کاملاً مشخص است.

کافه‌ها و رستوران‌ها توجهی به مصرف گاز در زمستان ندارند

صاحب یکی از کافه‌های اطراف چهارراه ولیعصر که از این گرماتاب‌ها در فصل زمستان استفاده می‌کند و فضای بیرون کافه‌اش نه تنها بهاری که بیشتر به یک تابستان گرم شبیه است، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین می‌گوید: «مشتری‌ها اذیت می‌شوند و مجبور به استفاده از این وسیله هستیم. اگرچه گاز هم بسیار ارزان است.»

او در پاسخ به این سوال که قبض گاز در تابستان و زمستان چه تغییری می‌کند می‌گوید: چندان تغییری نمی‌کند به هرحال گاز مال خودمان است!

حرف‌های او، بسیار شبیه حرف‌ رستوران‌دار دیگری در محله‌ی ایرانشهر است که می‌گوید: «وقتی می‌توانیم گاز را خودمان مصرف کنیم چرا بدهیم به کشورهای دیگر؟»

او در رابطه با اینکه مجبور است فضای بیرونی رستورانش را در زمستان گرم نگه دارد بیان می‌کند: «این کاری است که هر سال انجام می‌دهیم و خداروشکر تا الان هم مشکلی در پرداخت قبض گاز نداشتیم. به هرحال رفاه حال مشتری از هر چیزی مهم‌تر است.»

وقتی از او درباره‌ی ناترازی گاز می‌پرسیم لبخند می‌زند و می‌گوید: «مگر در بقیه‌ی چیزها خیلی تراز هستیم که در مورد گاز ناترازی داریم؟ به هرحال این گاز نعمتی است که خدا به ما داده و باید از آن استفاده کنیم.»

او رابطه با اینکه با تعرفه‌ی جدید گاز به زودی ممکن است شاهد افزایش چندبرابری قبض گازش باشد می‌گوید: «این هم دیگر از آن کارهاست. به هرحال هرکس به فکر این است که چطور بیشتر پول دربیاورد. به نظر من این لیاقت مردم ایران که روی نفت و گاز خوابیده‌اند نیست که هر روز با افزایش قبض گاز مواجه شوند آن هم در شرایطی که پول درآوردن شده کار حضرت فیل!»

این رستوران‌دار همچنین تمام تقصیر را گردن دولت می‌اندازد و می‌گوید: «به جای اینکه به فکر تعرفه‌ی جدید گاز و افزایش قیمت باشند بهتر بود تولید را افزایش می‌دادند. این تقصیر مردم نیست که ناترازی گاز به وجود آمده ما که از دست توی چاه‌های نفت و گاز نمی‌کنیم، آن‌ها که رأس کار هستند باید فکری کنند یا در این سال‌ها می‌کردند. مثلاً همین تحریم‌ها خودش نمونه‌ای از بی‌تدبیری دولت‌هاست که گریبان مردم را گرفته.»

عزم جدی دولت در بهینه‌سازی گاز خانگی

نگاه کلیت جامعه به گاز و ناترازی آن، نگاهی است مبنی بر اینکه گاز ارزان است و می‌توانیم زیاد استفاده کنیم! منشأ این نگاه از عدم فرهنگ‌سازی و تفهیم نشدن مردم در خصوص گاز است. مردم معمولاً خیال می‌کنند که این انرژی قرار نیست به این زودی‌ها تمام شود و مصرف افسار گسیخته‌ی گاز خانگی، مهر تأییدی است بر این موضوع.

در حال حاضر به نظر می‌رسد دولت عزمی جدی برای بهینه‌سازی گاز خانگی در پیش گرفته است و قطع گاز حدود 500 سازمان و نهاد دولتی و عمومی نیز نشان از همین عزم جدی دارد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران به تازگی، از اجرای طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی کشور با هدف مدیریت انرژی و رعایت الگوی مصرف خبر داد و اعلام کرد که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون جریان گاز حدود ۵۰۰ سازمان و نهاد دولتی و عمومی در پی چند بار اخطار، قطع شده است.

مسلم رحمانی در ادامه‌ی سخنان خود بیان کرده: « از حدود ۶۰ هزار پایش انجام‌شده تاکنون، ۶۲۹ سازمان از ورود به داخل سازمان ممانعت کردند که در صورت ادامه این روند، ضمن برخورد با دستگاه مورد نظر، اسامی این دستگاه‌ها نیز اعلام خواهد شد، ادامه داد: این طرح همسو با اجرایی کردن بخشنامه صادرشده از سوی نهادهای حاکمیتی بالادست، وزارت نفت و دستورعمل‌های ابلاغی از سوی شرکت ملی گاز ایران انجام شده است.»

اگر دولت به راستی عزمی راسخ درخصوص بهینه‌سازی گاز خانگی داشته باشد، می‌توان انتظار داشت در زمستان‌های آینده نه تنها با ناترازی گاز مواجه نباشیم، بلکه بتوانیم با این صرفه‌جویی، صادرات را در فصول سرد سال نیز پیگیری کرده و برای کشور ارزآوری کنیم.