۰ نفر

آذرنیوز گزارش داد؛

اوپک پیش بینی تولید نفت آذربایجان را افزایش داد

۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۸:۴۲
کد خبر: 689195
اوپک پیش بینی تولید نفت آذربایجان را افزایش داد

بر اساس کاهش تولید داوطلبانه توافق شده در سی و سومین اجلاس وزیران اوپک و غیراوپک، پیشبینی میشود عرضه نفت آذربایجان برای سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۹ هزار بشکه در روز به میانگین ۰.۸ میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از گزارش ماهانه بازار نفت اوپک، پیش بینی می شود که این رشد از پروژه های میعانات گازی شاه دنیز و آبشرون حاصل شود." در این بیانیه آمده است که تولید ممکن است پس از شروع تولید در پروژه شرق مرکزی آذربایجان در سال ۲۰۲۳ به مقدار بیشتری افزایش یابد.

علاوه بر این، این بیانیه خاطرنشان می‌کند که برآورد می‌شود عرضه نفت در آذربایجان نسبت به سال گذشته با ۲۷۰۰۰ بشکه در روز کاهش یابد و به طور متوسط ۰.۷ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۳ برسد.

این میزان به دلیل تجدید نظرهای نزولی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ و تولید کمتر از حد انتظار در میادین اصلی نفتی در سه ماهه چهارم سال جاری است که به 21000 بشکه در روز کاهش یافته است. انتظار می‌رود کاهش اصلی در میدان‌های قدیمی با افزایش در میدان‌های دیگر، مانند میدان شاه دنیز که  تحت رهبری کنسرسیوم BP که ظرفیت تولید گاز در بخش آذربایجانی دریای خزر را افزایش داده است، جبران شود.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که تولید نفتی آذربایجان در ماه اکتبر نسبت به ماه مشابه با اندکی افزایش به 7000 بشکه در روز افزایش یافته و به طور متوسط ​​به 0.7 میلیون بشکه در روز رسیده است.

«تولید نفت آذربایجان در ماه اکتبر نسبت به سال قبل با 7 تن در روز افزایش یافت و به میانگین 0.7 میلیون بشکه در روز رسیده است اگرچه این میزان نسبت به سال قبل 50 تن در روز کاهش را تجربه کرده است. بر اساس گزارش منابع رسمی، میانگین تولید نفت خام 551 تن در روز و تولید ال ان جی 134 تن در روز بوده است.

از آوریل 2020، کشورهای اوپک و غیراوپک توافقی را در مورد کاهش حجم تولید روزانه نفت منعقد کرده اند.

در نوزدهمین نشست وزیران کشورهای اوپک و غیراوپک، آذربایجان از تصمیم افزایش تولید روزانه نفت خام به میزان 400000 بشکه در ماه در اوت تا دسامبر 2021 و تمدید اعلامیه همکاری تا اواخر سال 2022 با تعدیل جزئی در پایه حمایت کرد.

بر مبنای توافق بنا بود که از ماه می 2022 تا پایان سال، محاسبه تعهدات تولید نفت آذربایجان بر اساس سطح فعلی ادامه یابد.

علاوه بر این، آذربایجان از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش 2 میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت خام از نوامبر 2022 در سی و سومین نشست وزیران اوپک و غیراوپک حمایت کرده است. تعهدات جدید کشورهای شرکت کننده در بیانیه همکاری بر اساس سهمیه آنها در آگوست 2022 تعیین شده بود. آن مدت قرارداد تا 31 دسامبر 2023 تمدید شد. همچنین آذربایجان در مورد کاهش تولید روزانه نفت در سی و چهارمین نشست وزیران اوپک پلاس پذیرفته است که تصمیم اتخاذ شده در اکتبر 2022 را به قوت خود حفظ کند.