۰ نفر

هند بزرگترین خریدار نفت روسیه در دسامبر

۲۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۰
کد خبر: 688896
هند بزرگترین خریدار نفت روسیه در دسامبر

معامله گران بازار نفت می گویند که انتظار میرود با وجود برنامه کوتاهتر بارگیری برای بنادر غربی روسیه، حجم و سهم هند از صادرات ماه به ماه نفت خام روسیه افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بر اساس داده‌های معامله‌گران و Refinitiv ، هند بیشترین میزان بارگیری نفت خام اورال روسیه را در ماه دسامبر مصرف می‌کند، چرا که برای دومین ماه متوالی همچنان خریدار اصلی نفت این کشور است.

در ماه نوامبر، هند حدود 53 درصد از کل محموله های نفتکش های روسیه را به خود اختصاص داد که این بالاترین سطح در تاریخ روابط نفتی روسیه و هند به شمار می رود.

به گفته فعالان بازار، سهم هند ممکن است از 70 درصد کل بارگیری نفت خام روسیه در ماه دسامبر فراتر رود.

اتحادیه اروپا، کشورهای گروه 7 و استرالیا سقف قیمتی 60 دلاری در هر بشکه نفت روسیه را که از 5 دسامبر اعمال می شود، در کنار تحریم اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا، معرفی کردند.چهار منبع مختلف به رویترز گفتند که هند نفت خام اورال را با تخفیف های عمیق تر در این ماه و بسیار کمتر از 60 دلار می خرد.

اورال روسیه به دلیل چرخه کوتاه معاملاتی، حمل و نقل ارزان و بازدهی جذاب پالایشگاه یکی از گریدهای مورد علاقه اروپا بود. این ترکیب به طور منظم توسط ده ها کشور در سراسر جهان خریداری می‌شد.

داده‌های شرکت آماری ریفاینتیو ایکون و معامله‌گران بازار نفت نشان می‌دهد که در این ماه تعداد کشورهایی که نفت خام روسیه را خرید می‌کنند ممکن است به تنها چهار کشور کاهش یابد.

حداقل 2 میلیون تن از این گرید قبلا به هند ارسال شده است، در حالی که بازیگران بازار نفت انتظار دارند که حجم ماهیانه صادرات نفت خام روسیه به هند با انتشار داده های حمل و نقل بیشتر افزایش یابد.

بلغارستان که از ممنوعیت نفت اتحادیه اروپا مستثنی شده بود، ممکن است در ماه دسامبر با ارسال تا ۸۰۰ هزار تن به دومین مقصد بزرگ نفت خام اورال تبدیل شود.

بارگیری اورال به مقصد چین کم است و تنها یک محموله 140000 تنی اورال تا 16 دسامبر ارسال شده است، اما معامله گران انتظار دارند عرضه اورال بیشتر به چین در این ماه اتفاق بیفتد.

ترکیه که در سال ۲۰۲۲ به طور فعال نفت روسیه را خریداری کرده است، تنها یک محموله در دسامبر به ۱۴۰ هزار تنی را دریافت کرده است.

مقصد حداقل یک سوم محموله های نفت اورال روسیه در ماه دسامبر هنوز مشخص نشده است، اگرچه معامله گران انتظار دارند که بیشتر آنها به هند ختم شود.