۰ نفر

در آستانه نشست اوپک پلاس رخ داد؛

افت یک دلاری قیمت نفت در هر بشکه

۱۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۳
کد خبر: 685427
افت یک دلاری قیمت نفت در هر بشکه

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۳۱ دلار کاهش، ۱.۵ درصد کاهش یافت و به ۸۵.۵۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۲۴ دلار یا ۱.۵ درصد کاهش به ۷۹.۹۸ دلار در هر بشکه رسید.

اقتصاد آنلاینمهرداد فرامهر؛ به گزارش رویترز، پیش از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان، « اوپک پلاس» در روز یکشنبه و ممنوعیت اتحادیه اروپا برای نفت خام روسیه در روز دوشنبه، قیمت‌های آتی نفت در معاملات متزلزل روز جمعه( ۲ دسام)، ۱.۵ درصد کاهش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۳۱ دلار کاهش، ۱.۵ درصد کاهش یافت و به ۸۵.۵۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۲۴ دلار یا ۱.۵ درصد کاهش به ۷۹.۹۸ دلار در هر بشکه رسید.

هر دو قرارداد نفت برنت و وست تگزاس در محدوده منفی به کار خود پایان دادند، اما پس از سه هفته متوالی افت، به ترتیب در حدود ۲.۵ و ۵ درصد افزایش هفتگی برای خود ثبت کردند.

فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز می گوید:  «اگر این شایعات فزاینده مبنی بر اینکه اوپک ممکن است در نشست آخر هفته خود بازار را شوکه کند و به هیجان بیاورد درست باشد، تاجران در تعطیلات آخر هفته در مورد معاملات هفته بعد مردد خواهند بود.»

انتظار می‌رود که اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه، به آخرین هدف خود یعنی کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز پایبند باشد اما برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورت عدم کاهش بیشتر این گروه، قیمت‌های نفت ممکن است کاهش یابد.

کریگ ارلام، تحلیلگر اواندا، نظری که توسط دیگر تحلیلگران نیز تکرار شده است، را مطرح کرد و گفت: «نفت خام به طور قابل توجهی ریسک آخر هفته بیشتری را به همراه دارد و می‌تواند در بازار باز هفته آینده به شدت نوسان داشته باشد.»

به گفته دو منبع در تولیدکنندگان بزرگ روسیه، تولید نفت روسیه در اوایل سال ۲۰۲۳ به دلیل ممنوعیت واردات از طریق دریا از سوی اتحادیه اروپا از روز دوشنبه، ممکن است بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

آندره سادوس، سفیر لهستان در اتحادیه اروپا گفت: «لهستان با توافق اتحادیه اروپا برای سقف قیمتی ۶۰ دلاری در هر بشکه نفت دریای روسیه موافقت کرد و به اتحادیه اجازه داد تا در آخر هفته به طور رسمی این توافق را تصویب کند.»

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گف: « سقف قیمت نفت روسیه در طول زمان قابل تنظیم خواهد بود تا اتحادیه بتواند به تحولات بازار واکنش نشان دهد.»

نفت خام اورال روسیه بعدازظهر پنجشنبه حدود ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد. این سقف برای محدود کردن درآمدها برای روسیه طراحی شده بود و در عین حال منجر به افزایش قیمت نفت نشد.

منابع به رویترز گفتند با ارسال سیگنال‌های صعودی، چین قرار است ظرف چند روز کاهش پروتکل‌های قرنطینه کووید-۱۹ خود را اعلام کند، که تغییر بزرگی در سیاست در دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان خواهد بود، اگرچه تحلیلگران هشدار می‌دهند که بازگشایی اقتصادی قابل توجه احتمالا چند ماه دیگر رقم خواهد خورد.

بر اساس داده‌های بیکر هیوز، تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده، شاخصی از تولید آینده، در این هفته بدون تغییر باقی ماند. همچنین نگرانی‌ها افزایش یافت که شل آمریکا دیگر نمی‌تواند تولید را در مدت کوتاهی افزایش دهد.

داده‌های دولت همچنین نشان داد که کارفرمایان ایالات متحده در ماه نوامبر مشاغل بیشتری نسبت به آنچه انتظار می‌رفت ایجاد کردند، در حالی که میانگین درآمد ساعتی نیز افزایش یافت، که به طور بالقوه به فدرال رزرو انگیزه بیشتری برای افزایش نرخ بهره می‌دهد.