۰ نفر

اویل پرایس گزارش داد؛

سختی بازار گاز اروپا در 2024

۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۲
کد خبر: 684410
سختی بازار گاز اروپا در 2024

ایالات متحده و قطر، بزرگترین صادرکنندگان LNG در جهان، پس از سال 2025 ظرفیت جدید زیادی خواهند داشت. حتی در یک سناریوی تقاضای ضعیف‌تر، اروپا برای جایگزینی تمام گاز روسیه به مقدار زیادی LNG نیاز خواهد داشت. در ایالات متحده، سه پروژه Golden Pass LNG، Plaquemines LNG، و Corpus Christi Stage III - در حال حاضر در دست ساخت هستند.

اقتصاد آنلاین-مهرداد فرامهر؛ به گزارش اویل پرایس، حجم زیادی از عرضه LNG جدید در این دهه به بازار می‌آید، اما هیچ یک از ظرفیت‌های صادراتی عظیمی که در حال حاضر در حال ساخت هستند، نمی‌توانند بازار سخت و در مضیقه گاز اروپا را در سال 2023 یا 2024 آرام کنند. ایالات متحده و قطر، بزرگترین صادرکنندگان LNG در جهان هستند. صادرکنندگانLNG، پس از سال 2025 ظرفیت جدید زیادی خواهند داشت و این امر، بحران عرضه بالقوه را کاهش می‌دهد، اما قادر به کمک به اروپا با موج جدید عرضه گاز برای زمستان آینده یا زمستان پس از آن نیستند.

ضعف در تقاضا در قیمت‌های بالا می‌تواند مصرف LNG را در کوتاه مدت در اروپا و آسیا کاهش دهد، اما حتی در یک سناریوی تقاضای ضعیف‌تر، اروپا برای جایگزینی تمام گاز روسیه که پس از پایان زمستان از دست داده و برای ایجاد ذخایر کافی قبل از زمستان 2023/2024 به LNG زیادی نیاز دارد.

مشکل این است که تا سال 2025 عرضه LNG در مقیاس بزرگ از ایالات متحده یا قطر وجود ندارد. این امر حداقل دو سال از بازار جهانی LNG بسیار فشرده باقی می‌ماند که در طی آن اروپا برای واردات بیشتر و بیشتر گاز غیر روسی تلاش خواهد کرد. قیمت‌های بالا می‌توانند برای ماندن در اینجا حداقل برای دو سال دیگر مطمئن باشند. در این میان، اروپا در راه اندازی واحدهای ذخیره سازی مجدد گاز FSRU برای واردات بیشتر LNG پیشرفت خوبی داشته است و توسعه دهندگان از پلت‌فرم‌های شناور LNG (FLNG) برای صادرات سوخت استفاده می‌کنند. اما این تأسیسات شناور ظرفیت کمتری نسبت به پایانه‌های بزرگ خشکی دارند که بزرگترین صادرکنندگان LNG در حال حاضر در حال ساخت هستند.

پروژه‌های عظیم ال‌ان‌جی ایالات متحده بعد از سال 2024 وارد مدار می‌شوند 

 در حال حاضر در ایالات متحده، سه پروژهGolden Pass LNG، Plaquemines LNG، و Corpus Christi Stage III - در دست ساخت هستند.

EIA در سپتامبر اعلام کرد، پس از تکمیل این پروژه‌ها ظرفیت اوج صادرات LNG ایالات متحده را در مجموع 5.7 میلیارد فوت مکعب در روز (Bcf/d) تا سال 2025 افزایش خواهند داد. بنابراین، اوج ظرفیت صادرات در کشوری که اکنون بزرگترین صادرکننده جهان است که حدود 70 درصد از LNG خود را به اروپا ارسال می‌کند، تا سال 2025 به نزدیک به 20 میلیارد مکعب در روز خواهد رسید که از حدود 14 میلیارد مکعب در روز اکنون بیش از 40 درصد بیشتر است. ایالات متحده در حال حاضر حدود 11 Bcf/d صادر می‌کند و Freeport LNG  از ماه ژوئن از کار افتاده است.

شرکت Venture Global Plaquemines LNG به ارزش 13.2 میلیارد دلار در ماه می به تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری رسید و اولین پروژه واقع در ایالات متحده بود که از زمان تاسیسات Calcasieu Pass Venture Global  در آگوست 2019 به پایان رسید.

QatarEnergy و ExxonMobil، توسعه دهندگان Golden Pass LNG در Sabine Pass، تگزاس، ماه گذشته گفتند که تأسیسات جدید صادرات LNG در مسیر راه اندازی تا سال 2024 قرار دارد. این شرکت‌ها اعلام کردند که توافق کرده‌اند به طور مستقل LNG تولید شده در سرمایه گذاری مشترک خود را به بازار عرضه کنند.  ExxonMobilدارای حقوق انحصاری30 درصد از حجم بازار LNG Golden Pass خواهد بود، در حالی که شرکت QatarEnergy Trading  70 درصد باقی مانده را به بازار عرضه خواهد کرد.

جک فوسکو، رئیس و مدیرعامل Cheniere، بزرگترین صادرکننده LNG ایالات متحده، در ماه ژوئن یک تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری  برای پروژه Corpus Christi Stage 3 تهیه کرد و گفت که انتظار داریم "حجم‌های بسیار مورد نیاز را تا پایان سال 2025 به بازار جهانی LNG ارائه کنیم."

با توجه به قیمت بالای صادرات و انتظارات تداوم تقاضای LNG در اروپا که به دنبال حذف گاز روسیه تا سال 2027 است، سایر پروژه‌ها نیز می‌توانند تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری مثبت در ماه‌های آینده دریافت کنند.

 کاترینا فیلیپنکو، تحلیلگر اصلی تأمین گاز جهانی در وود مکنزی، در اوایل سال جاری  گفت که رقابت برای تأمین LNG می‌تواند موج دوم پروژه‌های LNG ایالات متحده را به همراه داشته باشد، اما توسعه عرضه جدید به زمان نیاز  دارد.

اما بسیاری از این عرضه جدیدLNG ، از جمله پروژه‌هایی که در سال‌های گذشته تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری را اعلام کرده‌اند، احتمالاً تنها پس از سال 2026 توانایی عرضه خواهند داشت.

فیلیپنکو خاطرنشان کرد: تا حدود سال 2026، "اروپا باید با آسیا برای تأمین LNG  حاشیه‌ای رقابت کند تا تقاضا را برآورده کند - همانطور که در حال حاضر در حال رقابت است."

رقابت بین اروپا و آسیا برای LNG محدود تا زمانی که موج جدیدی از عرضه پس از سال 2026 وارد شود، شدید خواهد بود.

بزرگترین پروژه توسعه LNG جهان در قطر تا سال 2026 آماده نمی‌شود

انتظار می رود در قطر، بزرگترین پروژه توسعه LNG جهان تنها در سه ماهه چهارم سال 2025 تولید شود.

به گفته بزرگترین واردکننده ال‌ان‌جی از قطر یعنی ژاپن، تا آن زمان، قراردادهای جهانی LNG تا قبل از سال 2026 به پایان رسیده است.

شرکت مشاوره تایمرا انرژی مستقر در لندن هفته گذشته در تحلیلی اعلام کرد که واکنش کوتاه مدت عرضه جهانی LNG ضعیف است، اما قیمت های بی سابقه باعث سرمایه گذاری در پروژه‌های تأمین جدید می‌شود.

به گفته تحلیلگران، چالش این است که میانگین زمان اجرای پروژه‌ها حدود 5 سال است. عرضه جدید در سال آینده و در سال 2024 بسیار محدود است که منعکس کننده وقفه سرمایه گذاری های جدید در پایان دهه گذشته در یک محیط قیمت پایین‌تر و همچنین باد مخالف عمومی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سوخت فسیلی وزیدن گرفته بود، است.

تایمرا انرژی گفت: "ظرفیت محدود مایع سازی جدید تا سال 2025 همراه با جهش در تقاضای اروپا، از ادامه رژیم فعلی قیمت‌های بالاتر و پر نوسان‌تر در 2 تا 3 سال آینده حمایت می‌کند." 

پروژه‌های ایالات متحده و قطر، افزایش قابل توجهی در عرضه جدید در سال‌های 2025-2026 به همراه خواهند داشت. این مشاور خاطرنشان کرد، با این حال، پویایی بازار LNG از سال 2025 به شدت به چگونگی تحول تقاضای جهانی LNG در این مدت بستگی دارد.