۰ نفر

ادامه تأثیر بحران نفت اکراین بر بازار نفت؛

نفت و گاز روسیه به سمت آسیا می رود

۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۱
کد خبر: 684144
 نفت و گاز روسیه به سمت آسیا می رود

نخست وزیر هند گفته است که حفاظت از امنیت انرژی این کشور حیاتی است و نباید محدودیتی در تامین انرژی وجود داشته باشد. هند مقادیر فزاینده‌ای نفت ارزان‌تر روسیه خریداری می‌کند و واردات نفت روسیه از چین نیز پس از تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

اقتصاد آنلاین–مهرداد فرامهر؛ به گزارش سرویس انرژی بی‌بی سی جهانی، هند و چین در حال حاضر بزرگترین خریداران نفت خام روسیه هستند. واردات نفت روسیه از هند در ابتدای سال از پایه بسیار پایین افزایش یافته و در ژوئن و ژوئیه به اوج خود رسیده و تا حد زیادی این سطوح را تا اکتبر حفظ کرده است.

خرید نفت روسیه توسط چین در سال جاری نوسان داشته است و در ماه فوریه و در آغاز حمله روسیه به اوکراین کاهش یافته است، اما سپس در ماه‌های بعد به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

روسیه از ماه مارس سال جاری پس از حمله به اوکراین، نفت را با نرخ تخفیف می‌فروشد. در ماه مارس، مجموع واردات نفت چین و هند از روسیه از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا پیشی گرفت.

کشورهای دیگر نیز از نفت خام روسیه با تخفیف بهره برده‌اند - برای مثال سریلانکا که با بحران اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند توانسته تا میزان زیادی نفت خود را با تخفیف از روسیه وارد کند.

نفت ارزان‌تر به سمت آسیا جریان دارد

پس از حمله به اوکراین، روسیه خریداران کمتری برای نفت خام اورال خود داشت، به طوری که برخی از دولت‌ها و شرکت‌های خارجی تصمیم گرفتند از صادرات انرژی خود اجتناب کنند و قیمت آن شروع به کاهش کرد.

در اوایل سال جاری، نفت خام اورال روسیه بیش از 30 دلار در هر بشکه ارزان‌تر از نفت خام برنت (معیار جهانی) بود. این اختلاف قیمت تا پایان سپتامبر، حدود 20 دلار در هر بشکه ارزان‌تر بود.

دولت هند از خریدهای خود از روسیه دفاع کرده و گفته است که باید نفت را از جایی که ارزان‌ترین است تهیه کند.

افزایش قیمت جهانی نفت، نگرانی سیاستگذاران هند است. دولت ایالات متحده از این خریدها انتقاد کرده بود، اگرچه اکنون مشخص شده است که می پذیرد که هند به خرید نفت روسیه با تخفیف ادامه دهد.

گروه G7 از اقتصادهای بزرگ - بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا و کانادا - طرحی را برای محدود کردن قیمت نفت روسیه برای به حداقل رساندن درآمد حاصل از آن پیشنهاد کرده‌اند.

اما هنوز مشخص نیست که چه تاثیری بر کشورهایی مانند هند و چین که در حال حاضر نفت روسیه را با تخفیف می‌خرند، داشته باشد.

مسکو گفته است که فروش نفت خود را به کشورهایی که به این تلاش برای اعمال محدودیت‌های قیمتی بر صادرات نفت خام روسیه می پیوندند، متوقف خواهد کرد.

همچنین، در ماه دسامبر، اتحادیه اروپا باید واردات نفت روسیه از طریق دریا را به عنوان بخشی از اقدامات علیه روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین، به طور کامل متوقف کند.

تأثیر تحریم ها علیه روسیه چیست؟

اگرچه قیمت نفت خام روسیه جذاب است، پالایشگاه های هند در تلاش برای تأمین مالی خرید با چالش مواجه شده اند، زیرا تحریم بانک های روسی بر تراکنش های پرداخت تاثیر می گذارد.

یکی از گزینه هایی که هند به آن نگاه می کند، سیستمی مبتنی بر ارزهای محلی است که در آن صادرکنندگان هندی به روسیه به جای دلار یا یورو به روبل پرداخت می‌کنند و هزینه واردات به روپیه پرداخت می شود.

شرکت های نفتی دولتی چین به طور فزاینده ای از یوان چین به جای دلار آمریکا برای تامین مالی خرید نفت از خارج استفاده می کنند.

چقدر گاز روسیه به آسیا می رود؟

نزدیک به 50 درصد از کل گاز مورد نیاز هند از خارج تامین می شود - اما بیشتر از کشورهای حوزه خلیج فارس و سهم روسیه در تأمین گاز هند بسیار اندک است.

آنتونیو پچیچیا، کارشناس صنعت کالا در رسانه آرگوس می‌گوید: «تحویل LNG روسیه (گاز طبیعی مایع) به هند نادر است. ما معتقدیم که تا کنون پنج محموله در سال جاری بوده است که نسبت به هفت محموله سال قبل کاهش یافته است.

چین بیشتر گاز خود را از طریق خط لوله از آسیای مرکزی وارد می‌کند. در حال حاضر ترکمنستان بزرگترین تأمین کننده گاز چین است.

اما زمانی که یک خط لوله جدید، معروف به نیروی سیبری، در اواخر این دهه تکمیل شود، روسیه ممکن است نقش بزرگترین تأمین کننده گاز چین را بر عهده بگیرد.

البته امسال افزایش قابل توجهی در واردات گاز طبیعی مایع (LNG) از روسیه مشاهده شده است، اگرچه بیشتر LNG چین هنوز از کشورهای دیگر تأمین می‌شود.

چین همچنین قراردادهای جدیدی برای انتقال LNG روسیه از طریق دریا از طریق قطب شمال امضا کرده است.

در ماه سپتامبر، گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت چین توافق کردند که از روبل و یوان روسیه به جای دلار برای پرداخت گاز روسیه استفاده کنند.