۰ نفر

کاغذ‌پاره ها 450 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده است

۵ هزار دلار سهم هر ایرانی از تحریم نفتی

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۲۹
کد خبر: 680848
 ۵ هزار دلار سهم هر ایرانی از تحریم نفتی

یک دهه پیش تحریم را کاغذپاره و نعمت خطاب می‌کردند. بنا بر آمار اوپک این کاغذپاره‌ در یک دهه گذشته بیش 450 میلیارد دلار به ایران خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛  زمانی تحریم را نعمت و کاغذ‌پاره خطاب می‌کردند اما شاید جالب باشد بدانید که این کاغذ‌پاره‌ها برای هر ایرانی بیش از ۵ هزار دلار تمام شده است. در روزهایی که همه‌ی مردم ایران از تحریم متضرر بودند، گروه‌هایی خاص مشغول جمع‌آوری ثروت هنگفتی بودند. هرازگاهی خبر رانت و اختلاس سلاطین به‌گوش می‌رسد، سلاطینی که در سایه تحریم رشد کردند و همچون زالو سرمایه مردم ایران را بلعیدند.

 براساس آمار کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران؛  در ۱۰ سال گذشته، تحریم‌ها باعث شده‌اند نفت ایران درآمدی ۴۵۰ میلیارد دلاری را از دست بدهد. این آمار را رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران اعلام کرده است. رضا پدیدار  در ارائه آمار خود به گزارش اخیر اوپک در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر عدم فروش نفت از سوی ایران طی ۱۰ سال گذشته و ضرر 450 میلیارد دلاری آن اشاره کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به ایسنا در این‌باره گفت:«که بنا بر اعلام اوپک، تقاضا برای نفت در جهان همچنان رو به افزایش است و طبق پیش‌بینی‌های این سازمان، کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی خطرناک است و جهان بدون نفت نمی‌تواند زندگی کند.در حال حاضر و با اعلام سازمان اوپک، مجموع تولید نفت خام و سایر میعانات نفتی ۱۳ عضو اوپک از ۳۱.۶ میلیون بشکه در روز به ۳۸.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۵ خواهد رسید. بنا بر پیش‌بینی‌های اوپک، این میزان همچنان در حال افزایش است و یک دهه بعد به ۴۲.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.»

صنعت نفت ایران برای توسعه نیازمند 300 میلیارد دلار است. این روزها وزارت نفت برای توسعه این صنعت دست به دامن سرمایه‌گذاران روس و چینی شده است. اگر ایران تحریم نبود، می‌توانست این خسارت 450 میلیارد دلار را صرف توسعه صنعت نفت کشور کند.