۰ نفر

یک کارشناس انرژی در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

زنگ خطر ناترازی 300متر مکعبی گاز در زمستان

۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۴۰
کد خبر: 680012
زنگ خطر ناترازی 300متر مکعبی گاز در زمستان

ناترازی گاز یکی از دغدغه های اساسی بخش انرژی در ایران در همه سال های گذشته بوده است. سومصرف گاز در کشور در بخش خانگی در حالی که فقط 37درصد از صنایع گاز مصرف می کنند یک رقم قابل توجه از کمبودگاز را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ یک کارشناس انرژی در خصوص مسئله ی کمبود گاز در کشور، به «اقتصادآنلاین» می گوید:  طبق گزارش ارائه شده از سوی شرکت ملی گاز، کسری گاز در فصل زمستان حدود 200میلیون متر مکعب است؛ حتی برخی این رقم را بزرگتر و بیشتر تا 300میلیون متر مکعب بعضا اعلام کرده اند، قرار دادن این رقم کنار 800 الی 900 میلیون متر مکعب توان تولید گاز، حاکی از وجود یک کسری قابل توجه و خطرناک در بخش خانگی باشد که برای جبران آن باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.

افشین غلامعلی پور در ادامه افزود: قطع گاز صنایع پرمصرف مانند سیمان، فولاد و پتروشیمی و تخصیص آن به بخش خانگی و همچنین جایگزین سوخت مایع برای نیروگاه ها اتفاقی که در شرایط کمبود گاز در روزهای پیک مصرف می افتد؛ اقدامی که می توان برای حل این چالش باید انجام داد، این است که در بحث مصرف بیشتر کار و تمرکز صورت گیرد که این موضوع عمدتا پروسه ای بلند مدت است.

وی در ادامه متذکر شد: با توجه بلند مدت بودن پروسه، برای زمستان سال جاری عملا کار خاصی نمی توان کرد، البته در بحث تولید تلاش هایی صورت گرفته که تا 30الی 40 میلیون متر مکعب به تولید گاز افزوده می شود اما در بخش مصرف تقریبا اتفاقی با هدف کاهش مصرف انجام نشده است.

غلامعلی پور در ادامه اظهار داشت: مواردی مانند افزایش بهره وری و بهینه سازی ساختمان ها از دسته مواردی است که نیاز به  کار بلند مدت دارد، برای مثال در بحث ساختمان سازی مبحث19 رعایت نشده و ساختمان ها عمدتا اتلاف انرژِی زیادی دارند همچنین تجهیزات گرمایشی نیز معمولا پرمصرف هستند، شاید با سیاست های غیر قیمتی که باید مکمل سیاست های قیمتی باشند، بتوان این تجهیزات را به سمت استاندارد شدن و افزایش بهره وری حرکت دهیم.

این کارشناس در خصوص تعرفع ی پلکانی نیز بیان کرد: طرح تعرفه ی پلکانی قطعا بر روند مصرف مردم اثرگذار خواهد بود، باید توجه داشت اگر بخواهیم اثر این طرح را ببینیم باید افزایش قیمت به صورتی باشد که کاملا مشهود و بازدارنده مصرف باشد، برای 3 پله ی اول این طرح که عموما 80 درصد مشترکین هستند افزایش قیمت، تغییر چندانی نکرده تا مشترکین را به سمت مصرف کم تر تشویق کند.

غلامعلی پور در پایان متذکر شد: در اروپا حدود 30 الی 40 درصد سبد هزینه ی خانوار مربوط به مصرف انرژی می باشد این در حالی است که  کشور ما با این اعداد فاصله ی زیادی دارد.