۰ نفر

عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت و گو با «اقتصادآنلاین»

باید برای تغییر الگوی مصرف گاز کار فرهنگی شود

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۲۴
کد خبر: 679896
باید برای تغییر الگوی مصرف گاز کار فرهنگی شود

قبل از شروع شدن تعرفه گذاری پلکانی باید مواردی که منجر به افزایش قیمت گاز خانگی می شود را برای مردم توضیح داد تا سبب نگرانی بی مورد نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛ حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «اقتصادآنلاین» درباره طرح تعرفه پلکانی گاز می گوید: من معتقدم قبل از شروع شدن تعرفه گذاری پلکانی باید مواردی که منجر به افزایش قیمت گاز خانگی می شود را برای مردم توضیح داد تا سبب نگرانی بی مورد نشود. مردم در حال حاضر نیاز دارند که بیشتر از آنچه تاکنون برای آنها توضیح داده شده درباره شرایط کشور در زمینه منابع گازی بشنوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر عامه مردم بدانند که چگونه و به چه میزان از انرژی استفاده کنند تا قیمت گاز به صورت تصاعدی برای آنها بالا نرود، طبیعتاً مصرف را رعایت می کنند ولی وقتی اطلاعاتی نداشته باشند در مقابل این افزایش قیمت ها واکنش نشان خواهند داد.در واقع برای تغییر الگوی مصرف باید کار فرهنگی انجام شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره دلیل استفاده بی رویه از این منابع گازی توضیح داد: متاسفانه به خاطر منابع زیادی که در اختیار داریم در مصرف گاز خانگی و سایر حامل های انرژی صرفه جویی نمی کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا اقشار مرفه مصرف بهینه ای از گازخانگی ندارند؟ بیان کرد: افراد مرفه مصارف نادرستی از گاز خانگی دارند و برای امور لاکچری از جمله استخر و سونا از این انرژی استفاده می کنند. افزایش هزینه گاز خانگی برای افراد مرفه به صورت پلکانی باید اعمال شود. اقشار مرفه و کسانی که به مصرف بهینه تمکین نمی کنند باید جریمه شوند و قیمت واقعی گاز خانگی از آنها دریافت شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما این افراد نسبت کمی از مردم عادی را تشکیل می دهند اما در مواقعی این افزایش قیمت ها شامل حال افراد ضعیف جامعه نیز میشود و این مسئله برای کشور مشکلاتی را ایجاد می کند.

حاجی دلیگانی درباره میزان موثر بودن افزایش هزینه گاز خانگی با اجرای تعرفه گذاری پلکانی توضیح داد: بیشتر از افزایش هزینه گاز به صورت پلکانی، بحث فرهنگ سازی در کاهش مصرف موثرتر خواهد بود. اگر در کنار افزایش هزینه و اجرای تعرفه گذاری پلکانی فرهنگ سازی نیز انجام شود شاهد کاهش مصرف گاز خواهیم بود.

حاجی دلیگانی درباره تفاوت سرانه مصرف گاز خانگی در کشور ما با سایر کشورها گفت: سرانه مصرف گاز در کشور ما به نسبت این کشورها فوق العاده بالا است. کنترل این مصرف بالا امکان پذیر است و باید در کشور به شرکت های دانش بنیان کمک هایی که بشود که این شرکت ها به سمت تولید وسایل گرمایشی بروند که میزان مصرف گاز آنها بهینه باشد این مسئله خیلی به نفع کشور است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه این مسئله را ما در قانون هوای پاک داریم افزود: یک خودروی دیزلی ممکن است در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۰ لیتر مصرف انرژی داشته باشد. اگر همین خودرو به روز و بهینه باشد مصرف بنزین می تواند به یک سوم کاهش پیدا کند اما ما همچنان خودروهای دیزلی پرمصرف زیادی را در سطح شهر داریم.

حاجی دلیگانی درباره میزان مقرون به صرفه بودن هزینه گاز خانگی گفت: هزینه زیادی بابت گاز از مردم گرفته نمی شود، مگر اینکه اشتباهی رخ دهد. گاز در دنیا قیمتی مشابهه قیمت نفت ندارد ولی باز هم به نوعی از قیمت نفت طبعیت می کند. قیمت گاز خانگی در کشور ما خیلی تفاوتی با سایر کشورها ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره میزان کسری تراز گاز طبیعی در کشور توضیح داد: کسری تراز گاز خانگی باید برای زمستان امسال مدیریت شود و مراکز پر مصرف از سوخت جایگزین استفاده کنند. ولی اگر این سوخت جایگزین در مناطقی که آلودگی هوا بالا است اتفاق بیفتد قطعا منجر به آلودگی های بیشتر زیست محیطی می شود.