۰ نفر

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بیان کرد:

برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خودکفایی است/تولید محصولات پتروشیمی به ۲۰۰میلیون تن رسید

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۴۷
کد خبر: 678422
برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خودکفایی است/تولید محصولات پتروشیمی به ۲۰۰میلیون تن رسید

مرتضی شاهمیرزایی: در ۱۲سال آینده، نزدیک به ۲۰۰میلیون تن ظرفیت نصب شده‌ی پتروشیمی خواهیم داشت. با برنامه‌ی فعلی، سرعت رشد صنعت پتروشیمی در ایران، هر ۱۰سال یک‌بار ۲ می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، امروز عصر (۱۱ آبان ماه) در آیین نکوداشت پدافند غیرعامل صنعت نفت با اشاره به جایگاه صنعت پتروشیمی بیان کرد: این صنعت در آغاز انقلاب دارای شش مجتمع و با تعداد کمی محصول بود. آن زمان تنها ۱/۵ میلیون تن تولید داشتیم و کمتر از ۳میلیون ظرفیت نصب شده.

سرعت رشد صنعت پتروشیمی ایران دو برابر می‌شود

او ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت همکاران، در جایگاه ۹۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده قرار داریم و سرعت توسعه‌ی این صنعت، دو برابر دنیاست.

شاهمیرزایی با اشاره به بازنگری در برنامه‌های دولت قبلی بیان کرد:  در ایران، به برکت تحریم‌ها و حرکت جوشنده‌ی انقلاب اسلامی و با تکیه بر پروردگار و توسل اهل بیت و همچنین مجاهدت دلسوزانه‌ همکاران، در ۱۲سال آینده، نزدیک به ۲۰۰میلیون تن ظرفیت نصب شده‌ی پتروشیمی خواهیم داشت.

او معتقد است:  سرعت رشد صنعت پتروشیمی در دنیا هر بیست سال یک‌بار ۲برابر می‌شود اما با برنامه‌ی فعلی، سرعت رشد صنعت پتروشیمی در ایران، هر ۱۰سال یک‌بار ۲ می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ذخایر ارزشمند ایران اظهار کرد: هنر ما این است که این ذخایر خدادادی را به محصولات با ارزش پتروشیمی تبدیل کنیم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه امروز بیش از ۴۰تا ۵۰ گرید، از انواع محصولات شیمیایی و پتروشیمی را تولید می‌کنیم گفت:. برنامه‌ی قطعی دولت این است که زنجیره‌ی ارزش را تکمیل کنیم و برای اینکه بتوانیم خودمان را در این زمینه مصون نگه داریم باید بر ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم چرا که سرمایه‌ی انسانی که کشور ما از آن برخوردار است در دنیا نظیر ندارد.

خودکفایی در صنعت پتروشیمی، برنامه‌ی قطعی شرکت است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به ۱۱۰ طرح در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: ارزش بعضی از این طرح‌ها بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار است.

او اضافه کرد: در مرحله‌ی اول باید کالا و تجهیزات زنجیره‌ی ارزش بیست و یکی دو محصول را در داخل تأمین کنیم. در واقع خودکفایی صنعت پتروشیمی، برنامه‌ی قطعی شرکت است و در این شرایط، پدافند غیرعامل، یک کار اصولی است.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه ایران همیشه در تهدید بوده اظهار کرد: هرجا ما بیشتر شکوفا شدیم، تحریم‌ها و سروصداهای دشمن بیشتر شد. این معجزه‌ی انقلاب اسلامی است که کشور ما با وجود تحریم‌ها و تهدیدها، از ۱/۵میلیون تن در سال ۵۷ به جایگاه ۹۰ میلیون ظرفیت نصب شده رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی معتقد است: غفلت از جوانان هم یک موضوع پدافندی است چنانکه در این روزها دیدیم غفلت ما باعث شد آنان اسیر تبلیغات رسانه‌های بیگانگان شوند.

او اضافه کرد: درهای تمام تأسیسات صنعت نفت باید به روی جوانان باز شود.

برای ما سنگین است که هنوز به واردات وابسته هستیم

شاهمیرزایی به ارزش محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در شالی که گذشت ۲۳میلیارد دلار ارزش صنایع پتروشیمی بود که ۱۵ میلیارد آن صادر شد و ۲/۵میلیارد دلار نیز صرف خرید بخشی از کالاها و تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی شد و این برای ما سنگین است که هنوز وابسته به‌ واردات هستیم.

او با اشاره به ارزش‌آفرین بودن صنعت پتروشیمی اظهار کرد: غفلت و کم‌کاری هم زیاد است و در بعضی جاها، کورسوهای خیانت احساس می‌شود اما در سال‌های آتی، با تکمیل طرح‌های زنجیره ارزش، به خودکفایی می‌رسیم و این نیازمن حمایت، به خصوص حمایت بخش بالادستی است.

تا پایان دولت کاتالیست‌های مورد نیاز، بومی‌سازی می‌شوند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه بناست تا پایان این دولت، همه‌ی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی بومی سازی شود گفت: قرار است از حد آزمایشگاهی، به تولید صنعتی و تجاری‌سازی برسیم.

او همچنین به کالا و تجهیزات اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید مجتمع‌های تولیدی هزینه کنند

شاهمیرزایی به ایجاد شغل در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی که در زنجیره‌ی ارزش می‌آید، در کارخانجات ۱۷۰ شغل ایجاد می‌کند.ا

و در پایان اضافه کرد: سیاست دولت این است که کشورهای هسایه و کشورهایی که در تحریم‌ها ما را رها نکردند، به بازار پتروشیمی ایران بدل شوند.