۰ نفر

اظهارات نماینده قزوین درباره مصرف بالای گاز خانگی:

جزو اختراعات ماست که هم زمان گاز و برق را به زیرساخت‌ها بردیم / وسط زمستان پنجر‌ه باز می‌کنیم یا در خانه رکابی می‌پوشیم!

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۴۷
کد خبر: 678115
جزو اختراعات ماست که هم زمان گاز و برق را به زیرساخت‌ها بردیم / وسط زمستان پنجر‌ه باز می‌کنیم یا در خانه رکابی می‌پوشیم!

سیاهکلی، نماینده مردم قزوین می گوید: مصرف گاز خانگی در ایران غیر منطقی است. ما وسط زمستان پنجر‌ه‌ها را باز می‌کنیم یا در خانه پیراهن رکابی می‌پوشیم و بیش از اندازه انرژی مصرف می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، در آستانه‌ی فصل سرما، ایران بار دیگر درگیر ناترازی گاز شده و این موضوع تازه‌ای نیست، اگرچه لطف‌الله سیاهکلی، نماینده‌ی مردم قزوین معتقد است دولت در این حوزه عملکرد خوبی داشته است. او در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین بیان می‌کند: «دولت در حوزه‌ی گاز عملکرد خوبی داشته اما چون مشغول توسعه هستیم و به روستاهای دور و نزدیک گازرسانی می‌کنیم، طبیعی است که در چنین شرایطی مصرف هم بالا می‌رود.»

مصرف گاز در بخش خانگی، سال‌هاست که به یک گره بزرگ بدل شده که این گره در سال‌های اخیر و با توجه به تحریم‌ها و عدم توسعه‌ی میادین گازی، محکم‌تر، بزرگتر و پیچیده‌تر شده است. از سوی دیگر مردم اهمیت این انرژی را به درستی نمی‌شناسند.

زمستان در خانه‌های ایرانی احساس نمی‌شود چرا که خانه‌ها همیشه آنقدر گرم است که در بسیاری مواقع، بی‌توجه به روشن بودن بخاری، پنجره‌ها را هم باز می‌کنیم! این نوع مصرف هیچ توجیه منطقی ندارد.

سیاهکلی در این خصوص می‌گوید: «مصرف گاز خانگی در ایران غیر منطقی است. ما وسط زمستان پنجر‌ه‌ها را باز می‌کنیم یا در خانه پیراهن رکابی می‌پوشیم!»

او ادامه‌ می‌دهد: «زمستان، زمستان است و باید با پوشیدن لباس‌های گرم آن را حس کنیم اما به جای این کار، بیش از اندازه انرژی مصرف می‌کنیم»

مصرف گاز در بخش خانگی و به خصوص در فصل زمستان تا جایی پیش می‌رود که در بخش صنعت به مشکل برمی‌خوریم و مجبور به ایجاد محدودیت‌هایی در حوزه‌ی نیروگاهی می‌شویم. در فصل سرما، بخش نیروگاهی به سمت استفاده از سوخت دوم و مایع می‌رود تا گاز خانگی به کمبود برنخورد.

از سوی دیگر، این حجم بی‌رویه‌ی استفاده از گاز در بخش خانگی، صادرات را نیز دچار مشکل می‌کند و در فصول سرد، صادرات ایران به کشورهای عراق و ترکیه، محدود و در مواقعی هم قطع می‌شود که این ضربه‌ی بزرگی به اقتصاد وارد می‌کند.

در بین کشورهای دارای بیشترین تولید و مصرف گاز، چین با حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رتبه اول جمعیت، آمریکا با حدود ۳۳۳ میلیون نفر رتبه سوم جمعیت، روسیه با حدود ۱۴۲ میلیون نفر رتبه نهم جمعیت و ایران با حدود ۸۵ میلیون نفر رتبه هفدهم جمعیت جهان را دارا است.

در این میان کارشناسان و مسئولان راهکار‌های مختلفی را مطرح می‌کنند، از افزایش بهای گاز خانگی گرفته تا استفاده از انرژی‌های دیگر به جای گاز. نماینده‌ی مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه باید یک انرژی در زیرساخت استفاده شود بیان می‌کند: «این هم جزو اختراعات ماست که دو انرژیِ گاز و برق را به زیرساخت‌ها بردیم. در دنیا مرسوم است که یک انرژی، یا گاز و یا برق را به زیرساخت‌ها می‌برند در حالی که ما از هردوی این انرژی‌ها استفاده می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «بهتر است که ما روی برق سرمایه‌گذاری کنیم چرا که این انرژی، پاک‌تر، کم‌خطرتر و دارای قدرت بیشتری است. همچنین کار کردن با این انرژی آسان‌تر است.»

سیاهکلی با اشاره به خساراتی که گاز به همراه دارد می‌گوید: « میزان مرگ و میر در حوزه‌ی گاز بسیار بالاست اما این اتفاق در برق به مراتب کمتر است و بهتر آن است که از این انرژی به جای گاز استفاده کنیم.»

این نماینده در پایان و در خصوص اینکه وزیر نفت درخواست سرمایه‌گذاری ۸۰میلیارد دلاری در حوزه‌ی ناترازی گاز را مطرح کرده می‌گوید: «وزارت نفت چهاده‌ونیم درصد بودجه را برمی‌دارد و همین برای وزاتخانه کافی است. وزیر نفت باید درست مدیریت کند و به نظر من وزارت نفت به اندازه‌ای که باید بودجه دارد.»