۰ نفر

یک کارشناس انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین:

دولت‌ها در بهینه ‌سازی مصرف سوخت کوتاهی کردند

۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۸
کد خبر: 673964
دولت‌ها در بهینه ‌سازی مصرف سوخت کوتاهی کردند

متأسفانه دولت ها نقششان را در بهینه‌سازی سوخت خوب ایفا نمی کنند؛ در دولت گذشته قصور داشتیم و بیش از یک سال هم از تشکیل دولت جدید می‌گذرد و هنوز شاهد فعالیت جدی‌ای نیستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، هرساله به زمستان که نزدیک می‌شویم بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت مطرح می‌شود، بحثی بی‌نتیجه که از سوی نهادهای مسئول مطرح می‌شود و بیشتر به یک شعار تکراری بدل شده چرا که تاکنون راهکار مناسبی برای این امرِ حیاتی ارائه نشده است و دولت‌ها همواره تقصیر را به گردن شهروندان انداخته و اولین و آخرین راهکار، یعنی افزایش هزینه‌ی مصرف را برگزیده‌اند. اگرچه در سال‌های اخیر، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و صحبت‌هایی شده اما همچنان شاهد بالا بودن مصرف گاز بخش خانگی، به خصوص در فصول سرد سال هستیم.

مسئله‌ی کمبود و ناترازی گاز در کشور بسیار واضح و همه به آن اذعان دارند که برای جلوگیری از ادامه و اصلاح این روند، باید در بحث صرفه جویی و مصرف بهینه، سرمایه گذاری‌های فکری و مالی جدی وجود داشته باشد.

به گفته‌ی سید جلال نورموسوی، سرپرست گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، بیست‌وهفت میلیون کنتور در کشور وجود دارد که در جهت بهینه‌سازی باید هوشمند شوند که برای این کار یک پروژه‌ی چهار ساله در نظر گرفته شده است. همچنین مسأله‌ی تعویض بخاری‌ها وجود دارد که به تازگی قرارداد آن کامل و به شرکت ملی نفت ایران ارسال شده است.

اما همه‌ی مسأله این نیست و مشکل هدررفت گاز در بخش خانگی، یک ماجرای ریشه‌دار و عمیق است که بخش بسیاری از آن برمی‌گردد به زیرساخت‌ها که در رأس آن‌ها زیرساخت‌های مسکن قرار دارد و این مورد، عزم جدی شرکت گاز را می‌طلبد که در رابطه با زیرساخت‌های مسکن، مذاکره کند و مشکل هدررفت گاز را از پایه پیگری کند که این مسأله شامل پنجره‌های دوجداره، عایق ساختمان و مقررات مختلف می‌شود که تاکنون فعالیت قابلیت تعریفی در آن صورت نگرفته است.

حسین مرادی، کارشناس انرژی، در گفتگو با اقتصادآنلاین، با اشاره به نقش دولت‌ها در بهینه‌سازی مصرف سوخت بیان کرد: متأسفانه دولت ها نقششان را در بهینه‌سازی سوخت خوب ایفا نمی کنند؛ در دولت گذشته قصور داشتیم و بیش از یک سال هم از تشکیل دولت جدید می‌گذرد و هنوز شاهد فعالیت جدی‌ای نیستیم.

او درخصوص بخاری‌های غیر استاندارد اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر چیزی نزدیک به بیست‌وپنج میلیون بخاری غیراستاندارد داریم که مشکلات زیادی ایجاد کرده‌اند. شرکت بهینه‌سازی باید برای جایگزینی این بخاری‌ها تلاش کند.

این کارشناس انرژی در پاسخ به این سوال که آیا همه‌ی آحاد جامعه توان مالی جایگزینی بخاری‌های جدید با بخاری‌های لوله‌ای را دارند گفت: اگر همه نتوانند بخرند حتماً عده‌ای توان خرید دارند و در این شرایط دولت باید به هر خانه، یارانه و سوبسیت بدهد تا مشکل حل شود اما نباید به بهانه‌ی اینکه قیمت بخاری بالاست، از این تجهزات حیاتی دوری کنیم.

مرادی با اشاره به مسأله‌ی زیرساخت‌های ساختمانی در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: نیاز است به پکیج‌ها یا شوفاژخانه‌های مرکزی توجه بیشتری شود.

او در ادامه‌ی سخنان خود درخصوص صادرات گاز در زمستان به عراق و معضلات آن بیان کرد: مصرف گاز در زمستان مصرف ثابتی است با درصد کمی افزایش و البته بستگی به این دارد که سرما شدید باشد یا معتدل این شدت در هر سال، با سال دیگر متفاوت است.

مرادی با بیان اینکه ما مطمئن نیستیم که زمستان به چه شکل خواهد بود گفت: حالت نرمال، ما مشکل زیادی درخصوص مصرف خانگی نداریم چون از سال گذشته چندین منبع جدید را وارد سیستم کردیم و این ها میزان گاز تزریقی به شبکه را بالا برده‌اند.

وی ادامه داد: چون میزان تزیریق گاز به شبکه، در پارس جنوبی زیاد است، همواره مازاد داریم و به تازگی هم اعلام کردند که برای صادرات گاز به نیروگاه‌های عراق مشکلی نداریم و می توانیم نیروگاه ها را فعال کنیم.

او با اشاره به اینکه باید در مساعدت عراقی‌ها تلاش کنیم گفت: ما باید سعی کنیم همانطور که عراقی‌ها در اربعین ما را یاری می‌کنند، آنان را مساعدت کنیم. از سوی دیگر قطعاً شهروندان ما با صرفه‌جویی بیشتر اجازه‌ خواهند داد که کشور همسایه‌ی ما هم از این منبع انرژی استفاده کند.

این کارشناس انرژی در پایان سخنان خود اظهار کرد: فکر نمی‌کنم در کوتاه مدت مشکلی برای تأمین گاز داخلی داشته باشیم، فلذا می‌توانیم صادرات خود به عراق را در فصل سرما نیز ادامه دهیم.