۰ نفر

ایران در مسیر افزایش صادرات گاز به عراق

۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۵
کد خبر: 673028
ایران در مسیر افزایش صادرات گاز به عراق

عراق یکی از مشتری‌های پروپاقرص گاز ایران است که در طول سال، خواهان گاز است و خبر افزایش میزان صادرات آن در سال ۱۴۰۱خبر امیدوار کننده‌ای است.

به گزارش اقتصادآنلاین، با توجه به نزدیک شدن فصل سرما، یکی از مشکلات اساسی، تأمین گاز داخلی است و همواره این صحبت مطرح بوده که گاز رسانی داخلی در فصل سرما، با چالش‌های متعددی درگیر بوده به گونه‌ای که میزان صادرات هم کاهش پیدا می‌کند اما به تازگی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در جریان سفر گروهی از وزارت برق عراق به ایران، از افزایش صادرات گاز به این کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داده که اتفاق امیدوار کننده‌ای در حوزه‌ی صادرات گاز ایران است.

عراق یکی از مشتری‌های پروپاقرص گاز ایران است که در طول سال، خواهان گاز است اما در فصول سرد سال، ایران به شکلی که باید نمی‌تواند به این کشور گاز صادر کند چرا که مصرف داخلی بسیار بالاست. محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ضمن اظهار این مطلب که ایران با عراق، رابطه‌ای راهبردی دارد، در نشست با مسئولان ارشد وزارت برق عراق که در اصفهان برگزار شد بیان کرد: به ‌صورت سالانه و فصلی، نشست‌هایی با مسئولان وزارت برق عراق حول محور قرارداد صادرات گاز به این کشور، انجام می‌شود و در این نشست نیز مباحث فنی و عملیاتی این فرآیند مطرح شد.

در حال حاضر ایران قرارداهایی با حجم 55میلیون مترمکعب با عراق دارد که رقم بالایی است و طبق گفته‌ی جولایی، این رقم رو به افزایش است و از همه‌ مهمتر اینکه به گفته‌ی این مدیر، صادرات گاز، باعث اختلال در بخش مصرف خانگی نخواهد شد. او در این خصوص گفت: با توجه به مقدار مصرف در شش ماه گذشته و مقدار گاز طبیعی مورد نیاز در شش ماه پیش رو، بررسی‌های فنی و عملیاتی لازم انجام شد تا برای آن مشکلی نداشته باشیم و صادرات گاز طبق توافق انجام ‌شده با طرف‌های عراقی انجام شود.

صادرات گاز به عراق در حال حاضر، یکی از مهمترین منابع درآمدی ایران است که این حجم را می‌توان با توسعه‌ی میادین گازی افزایش داد.