۰ نفر

اوپک پلاس درحال بررسی کاهش تولید نفت

۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 671095
اوپک پلاس درحال بررسی کاهش تولید نفت

تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس در حال بررسی کاهش هدف تولیدشان در دیدار هفته جاری هستند و برای کاهش بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز تولید، رایزنی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یک منبع آگاه از تفکر روسیه، اوایل هفته گذشته به رویترز گفته بود روسیه احتمالا کاهش تولید حدود یک میلیون بشکه در روز تولید نفت اوپک پلاس را در دیدار اکتبر وزیران این گروه پیشنهاد خواهد کرد در حالی که یک منبع اوپک، این رقم را حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زد. انتظار می‌رود مذاکرات پیش از برگزاری دیدار وزیران اوپک پلاس، ادامه پیدا کند.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس اظهار کرد: شاید در روزهای آخر هفته یا دوشنبه، شفافیت بیشتری ایجاد شود. معمولا رایزنی‌ها پیش از زمان دیدار وزیران، به نتیجه می‌رسد.

تولیدکنندگان اوپک پلاس در دیداری که اوایل سپتامبر برگزار کردند، برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰، کاهش اندک هدف تولیدشان به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز را تصویب کردند.

نشست هفته جاری در شرایطی برگزار می‌شود که قیمت‌های نفت از بالاترین رکورد امسال، کاهش قابل توجهی پیدا کرده‌اند و بازار دچار نوسان شدیدی است. نفت برنت دوشنبه گذشته به ۸۳ دلار و ۶۵ سنت نزول کرده بود که پایین‌ترین رکورد ۹ ماهه بود.

تحلیلگران انتظار دارند موافقت تولیدکنندگان اوپک پلاس با کاهش تولید، از قیمت‌ها پشتیبانی کند. عربستان سعودی که بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، در اوت احتمال کاهش تولید برای اصلاح نوسان بازار را مطرح کرده بود.

در این بین، نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در سپتامبر به بالاترین میزان از سال ۲۰۲۰ رسیده و از افزایش تولیدی که برای این ماه وعده داده شده بود، فراتر رفته است.

طبق یافته های نظرسنجی رویترز، اوپک در سپتامبر ۲۹.۸۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۲۱۰ هزار بشکه در روز بالاتر از اوت و بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود.

قرار بود در سپتامبر تولید اوپک پلاس ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند که سهم اوپک، ۶۴ هزار بشکه در روز بود. افزایش تولید اوپک ۱۳۰ هزار بشکه در روز بیشتر از این سهمیه بود.

با این حال، اوپک همچنان کمتر از سطح هدف گذاری شده، نفت تولید می‌کند. تولید ۱۰ عضو اوپک که در پیمان کاهش تولید اوپک پلاس شرکت دارند، ۱.۳۲ میلیون بشکه در روز کمتر از هدف تعیین شده برای سپتامبر بود.

تولید نفت عربستان سعودی در سپتامبر به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. لیبی که از شرکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس، معاف است و نیجریه، موفق شدند تولیدشان را به میزان مشابهی افزایش دهند. تولید لیبی از اختلالاتی که پیش آمده بود، بهبود بیشتری پیدا کرد و رصدکنندگان نفتکش، افزایش صادرات نیجریه را مشاهده کردند.

تولید در عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، تغییر چندانی نداشت و تولید امارات متحده عربی و کویت مطابق با اهداف تولیدشان، افزایش یافت.

طبق نظرسنجی رویترز، هیچ کاهش قابل توجهی در میزان تولید در سپتامبر وجود نداشت.