۰ نفر

هشدار سازمان سیا به آلمان درخصوص حمله به نورداستریم

۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۴
کد خبر: 670673
هشدار سازمان سیا به آلمان درخصوص حمله به نورداستریم

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چندین هفته پیش درباره احتمال حمله به خطوط لوله انتقال گاز در دریای بالتیک، به آلمان هشدار داده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مجله اشپیگل آلمان به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که در تابستان امسال، مقامات آلمانی هشداری از سوی سازمان سیا دریافت کردند، اما دولت این کشور در این باره اظهار نظری نکرده است.

مقامات امنیتی آلمان در حال بررسی تصاویر ماهواری‌ای منطقه انفجار هستند، اما رفت‌وآمد دریایی خاصی مشاهده نکرده‌اند. آن‌ها همچنین متقاعد شده‌اند که احتمالا غواصان یا یک زیردریایی کوچک مواد منفجره را به لوله‌ها متصل کرده‌اند.

فشار خطوط لوله نورداستریم ۱ و ۲ در روز دوشنبه به شکل ناگهانی کاهش یافت. مقامات دانمارک از نشتی گاز در نزدیکی جزیره برنهلم خبر دادند و زلزله‌شناسان سوئیسی وقوع چندین انفجار را ثبت کردند. اپراتور این خطوط تایید کردند که آسیب بی‌سابقه‌ای وارد شده و مشخص نیست که صادرات گاز در چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

شامگاه روز دوشنبه، دولت آلمان متقاعد شد که حمله‌ای عمدی در کار است. برلین احتمال می‌دهد که این حمله کار اوکراین و نیروهای وابسته‌اش باشد. یک احتمال دیگر برلین این است که روسیه پشت این حمله بوده و سعی دارد اوکراین را مقصر جلوه دهد.

این روزنامه آلمانی نوشت، گرچه قطع کامل صادرات گاز روسیه به اروپا، برای اوکراین سودمند است، اما عواقب سیاسی شدیدی برای کی‌یف دارد. تنها انگیزه روسیه از این کار هم انداختن تقصیر آن به گردن دیگر کشورهاست.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا خواستار انجام تحقیقات برای شفافیت کامل درباره این واقعه شد و گفت: هر نوع اختلالی در زیرساخت‌های انرژی فعال اروپا غیرقابل قبول است و به شدیدترین واکنش‌ها ختم خواهد شد.

روز سه‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که این حمله به نفع هیچ کس نیست، اما نشان‌دهنده‌ی فرصتی بزرگ برای اروپاست تا وابستگی به گاز طبیعی روسیه را رها کرده و به گزینه‌های جایگزین مانند «ال‌ان‌جی» روی آورد.