۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

با پالایشگاه های فراسرزمینی می توان تحریم ها را دور زد؟

۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۲۰
کد خبر: 668317
با پالایشگاه های فراسرزمینی می توان تحریم ها را دور زد؟

کشورهای نفت خیز به دنبال بازارهای جدید و رونق صادارت نفت خود هستند. ایجاد پالایشگاهای فراسرزمینی برای تصفیه و صادرات نفت در یک کشور میزبان ایده ای مطلوب است که از مدت ها توسط کشورهای نفت خیز دنبال شده و در حال اجراست. به عنوان مثال برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از مدت ها قبل در این بخش سرمایه گذاری راهبردی داشته اند. این مساله سبب جلوگیری از خام فروشی و صادرات محصولات متنوع استحصال شده از نفت می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سعید میرترابی در گفتگو با اقتصادآنلاین با بیان این مطلب که بحث پالایشگاه های فراسرزمینی یک طرح کلی است و به تحریم ارتباطی ندارد، افزود:  تجهیز و استفاده از پالایشگاه های فراسرزمینی یک بحث فراتر از تحریم ها و راهبردی است. در عین حال، با توجه به اینکه جنس نفت کشورها با هم متفاوت و در نتیجه ترکیب و کیفیت انها نیز فرق دارد، هر پالایشگاهی باید برای تصفیه و تولید محصولات و مشتقات نفتی بر اساس این روند تاسیس و تجهیز شود.

این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: در خصوص ایران و ورود به این طرح چون نفت خام ایران در جریان مبادلات با نظارت های جدی در نتیجه تحریم ها مواجه است، بنابراین اگر به دنبال دور زدن این تحریم ها باشیم مرتب باید شاهد تنگ شدن این حلقه نظارت ها خواهیم بود که طی سال های اخیر این روند مشاهده شده است. اما پالایشگاه و پتروشیمی خارج از دایره تحریم هاست . پالایشگاه راهی است که  نفت تحت تحریم به فرآورده تبدیل شود  و به دلیل تنوع بازار،قاعدتا از این نظارت ها که در رژیم های تحریم استفاده می شود، آزادتر است.

وی همچنین بیان کرد: ما در حال حاضر برای کاهش اثر تحریم های نفت و جلوگیری از خام فروشی وارد بحث پالایشگاه های فراسرزمینی با کشورهای اروگوئه و ونزوئلا شده ایم . ایران برای این منظور به تجارت دریایی متکی است چرا که به دلیل بعد مسافت باید نفت را با کشتی به این کشورها برای پالایش و تبدیل به فرآورده کند که باز به داستان نظارت و تحریم ها روبرو هستیم . هرچند ونزوئلا شریک راهبردی  و استراتژیک ایران است اما برای ورود به بحث پالایشگاه های فراسرزمینی باید هزینه های موجود را کاهش دهیم .

میرترابی همچنین ادامه داد: ما با داشتن پالایشگاه های فراسرزمینی به دلیل داشتن توان فنی و مهندسی می توانیم یک تولید کننده و صادر کننده بنزین به اروپا وسایر کشورها باشیم.باید در این پروژه هر چه زودتر از دو کشور به سایر کشورها نیز ورود کنیم و قراردادها را به گونه ای باشد که کشورهای میزبان به دلیل نیازی که به محصولات تولید شده دارند زیر بار تحریم ها نرفته و این بخش رونق پیدا کند. اگر با کشورهای همسایه چنین قراردادهایی داشته باشیم دیگر تحریم های تجاری و کشتیرانی نیز اثری ندارد چون در خصوص کشورهای همجوار می توان از خط لوله استفاده کرد.

وی در پایان افزود: پالایشگاه فراسرزمینی یک تجربه جدید برای ایران است، اینکه از کشورهای چون ونزوئلا شروع کنیم با توجه به عدم توان این کشورها که توان فنی و مهندسی برای اورهال ندارند برای ایران شرایط قابل توجهی است. با  توجه به این مسائل با تغییرات و سرمایه گذاری که توسط ایران شده این پالایشگاه ها می توانند نفت ایران را پالایش کرده  و از نظر تجاری نیز قابل دفاع است. اما ریسک این بخش بیشتر از همکاری با همسایه هاست.