۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تبدیل نفت خام به فرآورده با سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی / جبران ناترازی سوخت کشور

۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۴
کد خبر: 662447
تبدیل نفت خام به فرآورده با سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی / جبران ناترازی سوخت کشور

طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای صادرات فرآورده مناسب است، بدین معنا که با تغییراتی در تجهیزات و فرآیند تولید، امکان استفاده از نفت ایران را در آن پالایشگاه‌ها فراهم کنیم و نفت خام ایران را تبدیل به فرآورده کرده و فرآورده نفتی خروجی از این پالایشگاه‌های فراسرزمینی را صادر کنیم که همچنین در بحث اطمینان خاطر از کسری احتمالی سوخت نیز کمک‌کننده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تحریم فروش نفت ایران، یکی از مهم‌ترین اهداف تحریم‌ها بوده است. این مسئله به حدی تاثیرگذار بود که یکی از اهداف عمده ایران در مذاکرات برجام رفع تحریم‌های نفتی و فروش بیشتر نفت بوده است. بنابراین برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، لازم است که بازار فروش نفت جدیدی یافت شود؛ مسئله ای که از طریق سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی امکان پذیر است؛ از این طریق که ایران با دانش فنی مهندسی و صادرات خدمات این حوزه به کشورهای درگیر تحریم کمک کند و به نوسازی پالایشگاه‌های با ظرفیتی پایین تر از ظرفیت اسمی خود بپردازد و از این طریق، علاوه بر برگرداندن پالایشگاه‌های مذکور به ظرفیت اسمی خود، امکان استفاده از نفت ایران به عنوان خوراک برای این پالایشگاه‌ها را فراهم کند. از این طریق علاوه بر سرمایه‌گذاری و سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی کشور مقصد، امکان فروش تضمینی نفت ایران نیز فراهم خواهد شد؛ رویکردی که در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها بسیار کارآمد است. در همین رابطه با مهدی طغیانی سخنگو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با اقتصادآنلاین درباره راه‌اندازی پالایشگاهای فراسرزمینی،گفت: ما بخشی از تولید نفت خود را در داخل کشور مصرف می‌کنیم، یعنی به پالایشگاه‌های داخلی می‌دهیم که به صورت فرآورده در داخل کشور مصرف می‌شود، بخشی از آن نیز صادر می‌شود.

سخنگو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسئله این است که نفت خام و پالایشگاه مقصد باهم منطبق باشد. در بحث تحریم‌ها پالایشگاه‌هایی که قبلا با ما قرارداد رسمی داشتند دیگر نمی‌توانند نفت ما را رسمی وارد کنند.

وی ادامه داد: پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای صادرات فرآورده مناسب است، بدین معنا که با تغییراتی در تجهیزات و فرآیند تولید، امکان استفاده از نفت ایران را در آن پالایشگاه‌ها فراهم کنیم و نفت خام ایران را تبدیل به فرآورده کرده و فرآورده نفتی خروجی از این پالایشگاه‌های فراسرزمینی را صادر کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: این راهکار بسیار کمک کننده است به خصوص که در زمان فعلی تولید و مصرف بنزین ما به هم نزدیک است یعنی عملا هر آنچه که در داخل تولید می‌کنیم، مصرف می‌کنیم. نکته مهم این است که راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها مقداری اطمینان خاطر می‌دهد که اگر زمانی نیازمند مصرف بیشتر فرآورده باشیم، می‌توانیم بوسیله اینها نیازمان را برطرف کنیم.

وی گفت: راه‌اندازی این پالایشگاه‌ها هم با مقصد صادرات فرآورده کاملا متناسب است؛ یعنی می‌توانیم با اطمینان کامل، فراورده تولیدی این پالایشگاه‌های فراسرزمینی را صادر کنیم، همچنین در بحث  اطمینان خاطر از کسری احتمالی سوخت کمک‌کننده است.

طغیانی خاطر نشان کرد: راه‌اندازی این پالایشگاه‌های فراسرزمینی در خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز بسیار موثر است. ما الان مجبوریم نفت خام خودمان را با مشکلات زیاد به دست پالایشگاه‌هایی که نامعلوم هستند برسانیم؛ چون اگر نظام تحریمی متوجه شود آن پالایشگاه‌ها را تحریم می‌کند. ولی وقتی نفت خام تبدیل به فراورده می‌شود، این فرآورده هرجا که بازارش وجود داشته باشد قابل فروش است.