۰ نفر

تداوم کاهش قیمت نفت؛

نفت از کانال ۱۰۰ دلاری عقب نشینی می کند؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۱۹
کد خبر: 627159
نفت از کانال ۱۰۰ دلاری عقب نشینی می کند؟

پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین و مشکلاتی که در حوزه عرضه به وجود آمد، شاهد رشد پیاپی قیمت نفت پس از جنگ بودیم؛ حالا بیش از یک هفته است که قیمت نفت روندی نزولی را طی می‌کند و نفت خام برنت امروز به ۱۰۲دلار رسید.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ به دنبال دومین کاهش هفتگی متوالی پس از اعلام برنامه‌های مصرف‌کنندگان جهانی برای آزادسازی حجم بی‌سابقه نفت خام و فرآورده‌های نفتی از ذخایر استراتژیک و ادامه قرنطینه‌های چین، قیمت نفت در روز دوشنبه بیش از ۲ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

نفت خام برنت تا ساعت ۶.۲۰ به وقت گرینویچ با ۲.۰۵ دلار یا ۲.۰ درصد کاهش به ۱۰۰.۷۳ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲.۱۷ دلار یا ۲.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۶.۰۹ دلار رسید. هفته گذشته، برنت ۱.۵ درصد کاهش داشت در حالی که نفت آمریکا یک درصد کاهش داشت. همچنین در هفته گذشته برای چندمین هفته متوالی، معیارهای نفتی در بیشترین نوسان خود از ژوئن ۲۰۲۰ بوده‌اند.

بازار چشم به  تحولات چین که بزرگترین وارد کننده نفت جهان است دوخته، جایی که مقامات شانگهای، شهری با ۲۶ میلیون نفر را به دلیل کرونا قرنطینه کرده‌اند.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار گفت: نگرانی در مورد رشد چین دلیل اصلی کاهش قیمت نفت بود، زیرا نشانه‌ای از لغو قرنطینه‌های چین مشاهده نمی‌شود. 

وی افزود: «این نگرانی در حال افزایش است که اگر اومیکرون از شانگهای به دیگر شهرهای چین سرایت کند، با توجه به سیاست کووید صفر این کشور، شاهد قرنطینه‌های گسترده خواهد بود که بر تولید صنعتی و مصرف داخلی تأثیر منفی می‌گذارد.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ظرف شش ماه آینده ۶۰ میلیون بشکه نفت تولید خواهند کرد و ایالات متحده نیز به عنوان بخشی از انتشار ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای خود که در ماه مارچ اعلام شد، با این مقدار برابری خواهد کرد. هدف از این اقدامات جبران کسری نفت خام روسیه با توجه به تحریم های سنگین مسکو پس از حمله این کشور به اوکراین است.