۰ نفر

پس از آزادسازی ذخایر هفتگی؛

قیمت نفت کاهش یافت

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۱۰
کد خبر: 626308
قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت امروز جمعه روند ثابتی داشت اما پس از اعلام برنامه کشورها برای آزادسازی نفت خام از ذخایر استراتژیک خود، قیمت نفت مسیر دومین سقوط هفتگی را در پیش گرفت.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت تا ظهر امروز به وقت گرینویچ با یک سنت کاهش به ۱۰۰.۵۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۱ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۹۶.۳۴ دلار در هر بشکه رسید.

این در حالی است که به نظر می‌رسد هر دو قرارداد برای دومین هفته متوالی سقوط خواهند کرد و نفت برنت با ۳.۷ و وست تگزاس با ۲.۹ درصد در پایان هفته معاملاتی کاهش یابند.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی IEA ظرف شش ماه آینده ۶۰ میلیون بشکه نفت تولید خواهند کرد و ایالات متحده نیز به عنوان بخشی از آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای خود که در ماه مارچ اعلام شد، در این مسیر حرکت خواهد کرد.

تحلیل‌گران ANZ Research در یادداشتی عنوان کردند که آزادسازی نفت می‌تواند تولیدکنندگان از جمله سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان شیل آمریکا را از تسریع افزایش تولید حتی با قیمت حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازدارد.

در همین حال استفان برنوک تحلیل‌گر پی‌وی‌ام هم تاثیر آزادسازی این ذخایر استراتژیک را بر کاهش قیمت نفت زیر سوال برد.

وی گفت: علیرغم این حجم بی سابقه، تردیدهای جدی وجود دارد که آیا این سیل عرضه، کمبود نفت خام روسیه را برطرف خواهد کرد یا خیر؟

جی‌پی مورگان انتظار دارد که آزاد سازی ذخایر استراتژیک، «در کوتاه مدت بتواند راهی طولانی طی کند» و عرضه تا ۱ میلیون بشکه در روز، عرضه نفت روسیه را که انتظار می‌رود برای همیشه خاموش بماند، جبران کند.

جی‌پی مورگان در یادداشتی نوشت: با این حال در سال ۲۰۲۳ و سال‌های پس از آن، تولیدکنندگان جهانی احتمالا نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری خواهند داشت تا هم شکاف روسیه در عرضه را پر کنند و هم ذخایر استراتژیک آژانس بین‌المللی انرژی را بار دیگر پر کنند.

در حالی که روسیه به سمت خریداران آسیایی روی آورده است، خریداران غربی از آغاز درگیری در اوکراین از دریافت محموله‌های نفتی اجتناب می‌کنند.

دو منبع آگاه روز پنجشنبه به رویترز گفتند که تولید نفت و میعانات گازی روسیه از ۶ تا ۱۱ آوریل به ۱۰.۵۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

کنگره ایالات متحده هم روز پنجشنبه به ممنوعیت واردات نفت از روسیه رای داد آن هم در حالی که اتحادیه اروپا در حال تصمیم گیری و اعلام نتیجه نهایی برای همراهی با آمریکا در تحریم‌های نفتی علیه روسیه است.

اما عدم قطعیت تقاضا در روز جمعه پس از اینکه شانگهای قرنطینه خود را برای مقابله با افزایش سریع عفونت‌های کووید -۱۹ تمدید کرد، قیمت‌ها را کاهش داد.

پس از دریافت سیگنال‌هایی مبنی بر اینکه فدرال رزرو آمریکا می‌تواند نرخ وجوه فدرال را تا پایان سال ۳ درصد دیگر افزایش دهد، فشار بیشتری از تقویت دلار آمریکا بر بازار نفت وارد شد.