۰ نفر

با آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت؛

قیمت نفت کاهش یافت

۱۷ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۰۴
کد خبر: 625955
قیمت نفت کاهش یافت

به دنبال افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا و پس از اینکه کشورهای بزرگ مصرف کننده اعلام کردند که برای مقابله با کاهش عرضه نفت، ذخایر استراتژیک خود را همراه با ایالات متحده آزاد می‌کنند، قیمت‌های آتی نفت به شدت کاهش یافت.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش رویترز و به گفته دو منبع آگاه، کشورهای عضو آژانس بین‌المللی IEA ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک، از جمله ۶۰ میلیون بشکه از ایالات متحده را آزاد خواهند کرد. این تعهد ۶۰ میلیونی ایالات متحده بخشی از برنامه‌های قبلی اعلام شده واشنگتن برای انتشار یک میلیون بشکه در روز برای شش ماه آینده برای مجموع ۱۸۰ میلیون بشکه است.

این دومین باری است که آژانس بین‌المللی انرژی که شامل مصرف کنندگان بزرگی مانند ژاپن، فرانسه و کره جنوبی می‌شود، در سال جاری بخش‌هایی از ذخایر خود را آزاد  می‌کند. این گروه مجموعا حدود ۱.۵ میلیارد بشکه ذخایر استراتژیک دارد.

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ظهر امروز با ۲.۷۸ دلار یا ۲.۷ درصد کاهش به ۱۰۳.۸۶ دلار رسید. قیمت نفت خام آمریکا با ۲.۹۳ دلار یا ۲.۹ درصد کاهش یافت و به ۹۹.۰۴ دلار در هر بشکه رسید.

بازارهای نفت خام هفته‌ها با نوسانات مواجه بوده و قیمت‌ها به دلیل نگرانی‌های عرضه پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های بعدی آمریکا و متحدانش علیه مسکو افزایش یافته است.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۲.۴ میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که تحلیل‌گران انتظار کاهش قیمت‌ها را داشتند. تولید همچنین در این مدت افزایش و به ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز رسید که بیشترین میزان افزایش از اواخر سال ۲۰۲۱ بوده و انتظار می‌رود تولید همچنان به افزایش خود ادامه دهد. ایالات متحده همچنین نزدیک به ۴ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را در هفته آزاد کرده است.

فیل فلین تحلیل‌گر ارشد گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو گفت: انتشار SPR بسیار زیاد بود و این اطمینان را افزایش می‌دهد که آنها می‌توانند به صورت هفتگی بخش زیادی از ذخایر را استخراج کنند.

ایالات متحده و متحدانش روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی علیه مسکو به دلیل قتل غیرنظامیان در اوکراین که ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری این کشور آن را «جنایت جنگی» توصیف کرد، آماده کردند اما روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کند.

۲۷ کشور عضو تصمیم خواهند گرفت که آیا تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا را که خرید زغال سنگ روسیه را ممنوع می‌کند و از ورود کشتی‌های روسی به بنادر اتحادیه اروپا منع می‌کند، تایید کنند.

اورسولا فون در لاین، رییس اجرایی اتحادیه اروپا عنوان کرد که این اتحادیه در حال کار بر روی تحریم‌های اضافی از جمله واردات نفت است. بریتانیا از کشورهای گروه هفت و ناتو خواست تا با یک جدول زمانی برای توقف تدریجی نفت و گاز از روسیه موافقت کنند.