۰ نفر

رویترز خبر داد؛

ادعاهای پوتین تنها بلوف بود

۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 624544
ادعاهای پوتین تنها بلوف بود

رویترز نوشت: ادعای پوتین مبنی بر اینکه انتقال گاز روسیه به اروپا در صورتی که پرداخت گاز به روبل نباشد، قطع خواهد شد، تنها یک بلوف بود و انتقال گاز امروز هم مانند گذشته جریان داشت.

اقتصاد آنلاین - سیده زهرا محمودی؛ رویترز معتقد است صحبت‌های ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه مبنی بر قطع گاز مشتریانش، مگر اینکه پرداخت به روبل را شروع کنند، بیشتر یک «بلوف» برای جلوگیری از تحریم‌های بیشتر است تا تهدیدی واقعی برای توقف عرضه انرژی. 

‎به اذعان مقامات و تحلیلگران اروپایی عرضه گاز روز جمعه به طور معمول به اروپا جریان داشت و برخی کارشناسان بر این باورند که ترتیبات جدید ممکن است به طور کلی مشابه روند قدیمی پرداخت باشد و تنها یک افزایش جزیی برای ارز روسیه در حال جنگ داشته باشد.

‎اروپا برای نیازهای انرژی خود به شدت به روسیه وابسته است و حدود ۴۰ درصد گاز آن از این کشور تامین می شود. بنابراین، اگر مسکو عرضه را متوقف کند، می‌تواند باعث کمبود فوری، تعطیلی کارخانه‌ها و افزایش شدید هزینه‌های انرژی شود. 

‎قیمت قراردادهای گاز به یورو یا دلار است اما پوتین گفت که باید به روبل پرداخت شود. کشورهای غربی این درخواست پوتین را "باج خواهی" خواندند و نپذیرفتند. 

‎اکنون به نظر می رسد که آنها نیازی به تغییر زیادی نخواهند داشت، اگرچه ممکن است نحوه پرداخت هزینه گاز خود را تغییر دهند تا مستقیماً پول را در جیب روسیه بگذارند. بر اساس فرمان امضا شده توسط پوتین، خریداران گاز خارجی باید از روز جمعه در گازپرومبانک تحت کنترل دولت حساب باز کنند و مستقیماً پرداخت کنند - به جای اینکه مثلاً خریدار آلمانی از یک بانک محلی برای انتقال پول استفاده کند.

‎سپس گازپرومبانک از این پول برای خرید روبل استفاده می‌کند، نقشی که معمولاً توسط بانک مرکزی روسیه انجام می‌شود. تقاضای روبل پوتین بسیاری از مقامات و کارشناسان اروپایی را گیج کرده است و نظر بسیاری از آنها نامشخص است و ارزیابی نهایی را دشوار می کند. 

‎قبل از اینکه بدانیم آیا ترتیب پرداخت جدید قابل اجرا است یا خیر، یک تاخیر زمانی وجود خواهد داشت زیرا قبوض گاز هفته ها پس از تحویل پرداخت می شود. این بدان معناست که هر اختلافی - یا قطع گاز - در صورتی که اصلاً اتفاق بیفتد، تا مدتی منتفی است.

‎ در روز جمعه هیچ نشانه ای از وقفه های فوری وجود نداشت. جریان از طریق دو خط لوله از سه خط لوله اصلی که گاز روسیه را به اروپا می رساند - نورد استریم ۱ از طریق دریای بالتیک، و به اسلواکی بر فراز اوکراین، ثابت ماند. جریان از طریق مسیر اصلی دیگر، خط لوله یامال-اروپا بر فراز بلاروس، جهت معکوس داشت و اکنون گاز را از آلمان به لهستان می آورد، اما این غیر معمول نیست. 

‎آیا این یک طوفان در راه است؟ در حال حاضر، به نظر می رسد. مقامات و کارشناسان اروپایی معتقدند که هدف اصلی آن محافظت از غول انرژی روسیه گازپروم در برابر تحریم های آینده است - اگر گازپرومبانک پول را جمع آوری کند، اروپا نمی تواند بدون قطع گاز آن را تحریم کند. یک وزیر ایتالیایی گفت که اگر حکم روسیه برای پرداخت بهای گاز به روبل به همین شکل باقی بماند، "در مجموع، چیزهای زیادی تغییر نمی کند". جفری شات از موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون، یک اندیشکده، می‌گوید: «این به منزله هشدار پوتین برای عدم تشدید تحریم‌های مالی است.

‎روبل نیز افزایش چندانی نخواهد داشت. قبل از تهاجم، بانک مرکزی روسیه بیشتر ارز خارجی گاز را به روبل تبدیل می کرد. اکنون همه آن باید به واحد پول روسیه تبدیل شود. جک شارپلز از مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد گفت: "آنچه به نظر می رسد به طوفانیتبدیل شده است. با تبدیل آن به دریافت کننده اصلی پول برای گاز، سپر اضافی در برابر تحریم ها در اطراف گازپرومبانک ایجاد می کند." یکی از مقامات اروپایی گفت که او معتقد است پوتین خواستار تغییر پرداخت به روبل شده است تا آزمایش کند که چه کسی با آن موافق است. اما هیچ کس این کار را نکرد. این مقام گفت: "پس از عقب نشینی، او در تلاش است سیستمی را پیدا کند که بتواند ادعا کند که برنده شده است، در حالی که در واقع چیزی نزدیک به وضعیت موجود ادامه دارد." 

‎آیا صادرات قطع می‌شود؟ 

‎صادرات انرژی قدرتمندترین اهرم پوتین است زیرا روسیه تلاش می کند با آنچه "جنگ اقتصادی" می نامد مقابله کند. مقامات و تحلیلگران اروپایی تمایلی به گفتن اینکه تهدیدهای او مبنی بر قطع عرضه واقعاً پوچ است، ندارند.

‎کارشناسان بر این باورند که ادعاهای پوتین از نظر نمادین مهم است و ایمان به قابلی اطمینان بودن روسیه در آلمان را تضعیف کرده است، آلمانی که این هفته مجبور شد گامی استثنایی برای هشدار نسبت به سهمیه بندی احتمالی پیش رو بردارد. 

‎یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت که در حالی که تهدید به قطع بدون پرداخت به روبل را یک "بلوف" می‌دانند، پیامدهای کامل خواسته‌های پوتین نامشخص است و ممکن است در روزهای آینده موضع سخت‌تری در این مورد ظاهر شود.