۰ نفر

همزمان با رد در خواست روسیه از سوی آلمان؛

اگر روسیه به آلمان گاز ندهد، چه خواهد شد؟

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۴۰
کد خبر: 624003
اگر روسیه به آلمان گاز ندهد، چه خواهد شد؟

آلمان یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز روسیه محسوب می‌شود؛ اما اگر روسیه از واردات گاز به آلمان خودداری کند، چه خواهد شد؟

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ به گزارش رویترز، تقاضای روسیه مبنی بر اینکه برخی خریداران هزینه گاز خود را به روبل بپردازند، نگرانی‌هایی را در آلمان که متکی به سوخت روسیه است، افزایش داده که این مناقشه پرداخت می‌تواند تشدید شود و عرضه را مختل کند.

روسیه ۵۵ درصد از واردات گاز آلمان را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است. اگرچه این رقم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۴۰ درصد کاهش یافته است، وزیر اقتصاد رابرت هابک گفته است که آلمان تا قبل از اواسط سال ۲۰۲۴ به استقلال کامل از عرضه روسیه دست نخواهد یافت.

مشکل چیست؟

مسکو هفته گذشته اعلام کرد که مکانیسمی را تا ۳۱ مارچ تنظیم خواهد کرد که بر اساس آن کشورهای به اصطلاح "غیر متحد" یا به عبارتی دیگر، کسانی که پشت تحریم‌های اعمال شده به دلیل حمله روسیه به اوکراین هستند، هزینه گاز را به روبل پرداخت کنند. این درخواست شامل آلمان، نیروگاه صنعتی اروپا و سایر متحدان اروپایی می‌شود که بیشتر آنها در حال حاضر این هزینه را به یورو یا دلار پرداخت می‌کنند.

هابک که وزیر مسئول امنیت انرژی آلمان است، درخواست روسیه را رد کرده و گفته است که قراردادها تحت شرایط فعلی رعایت خواهند شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین برنامه‌های روسیه عنوان کرد: صادرات گاز بدون پرداخت به روبل منتفی است و بزرگترین مشتریان آلمانی روسیه همگی قراردادهای بلندمدت تامین گاز دارند.

اگر عرضه مختل یا متوقف شود چه اتفاقی می افتد؟

انجمن برق آلمان از دولت خواسته است تا یک طرح اضطراری ملی برای آماده سازی برای اختلال در عرضه گاز روسیه تهیه کند. برلین در حال حاضر یک "طرح اضطراری گاز" دارد که سه سطح بحران را برای مقابله با چنین رویدادی ترسیم می‌کند.

اولین سطح، هشدار اولیه است، زمانی که نشانه‌هایی از وجود یک مشکل در بخش عرضه در حال توسعه دیده می‌شود. دوم زنگ خطر است، زمانی که اختلال در عرضه یا تقاضای فوق‌العاده بالا تعادل معمول را به هم می‌زند، اما همچنان می‌توان بدون مداخله آن را اصلاح کرد. سطح سوم وضعیت اضطراری است، زمانی که اقدامات مبتنی بر بازار نتوانسته‌اند کمبودها را برطرف کنند. در این مرحله، تنظیم کننده شبکه آلمان، باید در مورد نحوه توزیع گاز باقیمانده در سراسر کشور تصمیم بگیرد. تاکنون، مقامات اشاره نکرده‌اند که به هیچ یک از این سطوح بحران رسیده است.

کدام بخش‌ها برای اولین بار تحت تاثیر قرار می گیرند؟

اگر آلمان گاز کافی را تامین نکند، ابتدا صنعت ضربه خواهد خورد؛ صنعت چهارمین تقاضای گاز آلمان است.

خانوارهای خصوصی نسبت به صنعت اولویت خواهند داشت، در حالی که بیمارستان‌ها، مراکز مراقبتی و سایر مؤسسات بخش دولتی با نیازهای ویژه، برای آخرین بار تحت تأثیر چنین اختلالی قرار می‌گیرند.