۰ نفر

وضعیت بازار نفت؛

قیمت نفت دوباره بر مدار افزایش؟

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۱۱
کد خبر: 623987
قیمت نفت دوباره بر مدار افزایش؟

قیمت نفت پس از سقوط شدید روز دوشنبه به نظر می‌رسد که امروز روند افزایش نسبی خود را در پی گرفته است.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ به گزارش رویترز قیمت نفت امروز سه شنبه نهم فروردین ماه افزایش یافت و بخشی از زیان‌های روز قبل را جبران کرد زیرا عرضه قزاقستان همچنان مختل است و تولیدکنندگان عمده هیچ نشانه‌ای از تسریع برای افزایش قابل توجه تولید نشان نمی‌دهند.

قیمت نفت خام برنت با ۱.۴۱ دلار یا ۱.۳ درصد افزایش به ۱۱۳.۸۹ دلار در هر بشکه و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۹۵ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش به ۱۰۶.۹۱ دلار رسید آن هم در حالی که در روز دوشنبه حدود ۷ درصد از قیمت خود دست داده بودند.

جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS گفت: روز دوشنبه یک واکنش بیش از حد وجود داشت و اکنون افزایش قیمت نفت متوقف شده است.

"اختلال در تولید نفت در روسیه آغاز شد؛ تولید نفت خام قزاقستان در روزهای اخیر ضربه خورد و تقاضای بنزین و جت در اروپا و ایالات متحده همچنان پایدار است."

دو منبع گفتند که میادین غول پیکر تنگیز و کاشاگان قزاقستان در ۲۷ مارچ پس از کاهش شدید مصرف خط لوله کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) به دلیل تعمیر و نگهداری در پایانه آن، تولید نفت خود را کاهش دادند.

همچنین انتظار می‌رفت که گروه تولیدکننده اوپک پلاس در نشست این هفته، علیرغم افزایش قیمت‌ها به دلیل بحران اوکراین و درخواست‌های ایالات متحده و سایر مصرف‌کنندگان برای عرضه بیشتر، به افزایش نسبی خود در ماه می پایبند باشد. 

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز سه‌شنبه گفت که ماموریت اوپک پلاس تثبیت بازارها و تامین هرچه بیشتر عرضه است.

او گفت که بیرون راندن هر شریکی از اتحاد نفتی که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و سایرین می‌شود، فقط قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

قیمت نفت اوایل روز سه‌شنبه  پیش از مذاکرات صلح میان اوکراین و روسیه که امروز در ترکیه برگزار می‌شود، تا ۲ دلار کاهش یافت.

تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، عرضه نفت را مختل کرده و قیمت‌ها را افزایش داده است.

اما انتظار می‌رفت که قرنطینه در شانگهای برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا به تقاضای سوخت در چین، بزرگترین واردکننده جهان، ضربه بزند. به گفته تحلیلگران، شانگهای حدود ۴ درصد از مصرف نفت چین را تشکیل می‌دهد. 

کارستن فریچ، تحلیلگر گفت: سیاست صفر چین برای مقابله با کووید به بازار نفت کمک می‌کند، هرچند غیرارادی، که دلیل آن نیز قطع تقاضا از روسیه است.