۰ نفر

بارزانی خبر داد؛

کردستان عراق بازار نفت و گاز اروپا را در دست می گیرد؟

۸ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۱۶
کد خبر: 623842
کردستان عراق بازار نفت و گاز اروپا را در دست می گیرد؟

مسرور بارزانی، نخست وزیر کردستان امروز دوشنبه گفت که اقلیم کردستان شمال عراق این ظرفیت را دارد که حداقل بخشی از کمبود انرژی در اروپا را جبران کند.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ بارزانی در یک کنفرانس صنعتی در دبی گفت که کردستان به زودی به یک منبع مهم انرژی تبدیل خواهد شد.

نخست وزیر کردستان عراق ادامه داد: اطمینان دارم که کردستان به زودی به منبع مهم انرژی برای تقاضای روزافزون جهان تبدیل خواهد شد. ما در آینده نزدیک به صادر کننده گاز به دیگر بخش‌های عراق، ترکیه و اروپا تبدیل خواهیم شد.

بارزانی گفت که دولت کردستان به قراردادهای امضا شده با شرکای نفت و گاز متعهد است و در موقعیت کمک به سایر کشورهای منطقه است.

وی تاکید کرد: «ما در کردستان اکنون این ظرفیت را داریم که اگر شرکای ما در بغداد آماده همکاری با ما شوند، حداقل بخشی از کمبود نفت در اروپا را جبران کنیم».

اما ماه گذشته، دادگاه فدرال عراق، قانون نفت و گاز را که صنعت نفت را در کردستان عراق تنظیم می‌کند، خلاف قانون اساسی تشخیص داد و از مقامات کرد خواست که ذخایر نفت خام خود را تحویل دهند. بارزانی این اقدام را "بی عدالتی بزرگ" خواند.

دولت منطقه‌ای کردستان (KRG) منابع نفت و گاز را مستقل از دولت فدرال توسعه می‌دهد و در سال ۲۰۰۷ قانون خود را وضع کرد که دستورالعمل‌هایی را برای اداره این منابع توسط منطقه تعیین کند.

بارزانی ماه گذشته گفت که در دیدار با سعد الکعبی وزیر دولت قطر در امور انرژی، «پتانسیل عظیم گاز» کردستان را بررسی کرده است. بارزانی در توییتر نوشت، تیم‌های هر دو دولت همچنین درباره سرمایه‌گذاری در انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر و همکاری‌های انرژی منطقه‌ای گفتگو کردند.